Hoe besteed ik mijn tijd nou goed?

Het is een veelgehoorde klacht in bedrijven: Altijd maar dezelfde nutteloze meetings. Dezelfde onhandige Excel bestanden om in te vullen, of dezelfde vage processen om te volgen. Zonder enig idee te hebben waar je het voor doet – los van salaris. Maar in hoeverre is dat een fatsoenlijk argument om je dag in dag uit helemaal murw te werken, zonder dat je het gevoel hebt iets écht bijgedragen te hebben. Impact gemaakt te hebben. Kortom: Hoe besteed ik mijn tijd nou goed?

nutteloze vergadering vision forward 1 | Vision Forward International

Tijd goed besteden, en het gevoel hebben dat je daadwerkelijk impact maakt, zijn bijzonder mooi verbonden met elkaar. En die zijn allebei afhankelijk van iets bijzonders, iets waarin in bedrijven vaak geen of weinig aandacht aan wordt besteedt. Wat is dat bijzondere dan?

Dat heeft te maken met Doelen.

“Oh ja, doelen. Natuurlijk. Da’s toch logisch? De organisatie heeft toch doelen?”

Klopt ongetwijfeld. Maar de doelen van de organisatie zijn, in 98% van de gevallen, niet de doelen waar de gemiddelde werknemer of teamleider écht enthousiast van wordt. Jij bent tenslotte niet bij de organisatie gaan werken omdat jij keihard wil werken aan een groei van 1% marge. Terwijl dat wel de doelen van de organisatie zijn.

Als het goed is, heeft elke organisatie ergens op de website een Missie of een Visie verstopt. Iets wat volgens de gemiddelde Marketeer belangrijk is, omdat je daar al je uitingen aan kunt koppelen. Daar is veel tijd aan besteed, aan die missie en visie. Veel geld ook, en tijdens het Werving & Selectie proces wordt het ook belangrijk gemaakt. Top, toch?

Het is alleen jammer dat die Missie en Visie volledig dood zijn geslagen op de werkvloer. Want waar ben je op de werkvloer mee bezig? Dezelfde operationele activiteiten als gisteren. En eergisteren. En de dag ervoor, en de dag dáárvoor. Hoe fijn vinden we dat? “Op zich prima, want daar word ik voor betaald.”

Helder. Maar hoeveel commitment voel je elke dag, als je het kantoor in stapt? Voel jij je verbonden met de organisatie? Met de collega’s? Met de klanten of leveranciers? En dus met een eventuele Missie, Visie, of de organisatie Doelen?

Denk het niet.

Tenzij de organisatie waar jij voor werkt daadwerkelijk een Big Hilarious Goal heeft. Een Doel waarvan eigenlijk iedereen zegt: “WOW! Dat zou supergaaf zijn! Maarre… dat kàn toch helemaal niet?”

Doelen waarvan je zelf denkt: Als ik dáár een bijdrage aan kan leveren, dan voel ik me écht goed. Dan maak ik impact – niet alleen op mezelf, mijn collega’s, maar op de bredere samenleving!”

En daarom zijn Doelen zo belangrijk. Doelen die niet alleen van bovenaf komen, zoals commerciële targets, of maximum aantal fouten in een Excel bestand, of productie doelstellingen.

De organisatie zou maar 1 Groot Doel moeten hebben, en zou daar tussen de 5 en 10 jaar voor uit moeten trekken om dit gezamenlijk te realiseren. Het Grote Doel staat dan centraal in alles wat er gedaan wordt in de organisatie, en alle activiteiten, kleine doelstellingen, en prioriteiten dragen structureel en continu bij aan de realisatie van dit Grote Doel.

Hoe besteed ik mijn tijd nou goed?

Die vraag wordt dan ook meteen beantwoordt. Stel, jij werkt bij een organisatie. En deze organisatie heeft een Groot Doel. Een Big Hilarious Goal. Dit Grote Doel helpt de organisatie vooruit, omdat het haar klanten en de bredere samenleving écht iets heel moois te bieden heeft. Mooi.

Dit Grote Doel leeft ook echt – het staat op alle muren, in elke meeting wordt het genoemd als centraal punt, en tijdens elk acquisitie/sales gesprek is het onderdeel van de introductie of pitch.

Kortom: Het leeft, en iedereen in de organisatie heeft dit Grote Doel onderdeel gemaakt van de intrinsieke motivatie. Vervolgens moet jij natuurlijk ook elke werkdag wat te doen hebben. Dus wat doe je dan? Je spreekt met jouw direct leidinggevende jouw eigen doelen af. Deze doelen dragen direct bij aan de realisatie van het Grote Doel. En alle activiteiten die daaraan bijdragen, doe je. Alles wat niet bijdraagt – laat je zitten.

Wanneer je dan een werkdag vol hebt gewerkt, kun je direct zien wat jouw bijdrage geweest is aan de klanten, leveranciers, collega’s, organisatie, en bredere samenleving. En dát is nuttig. Dát is impact. Je kunt direct antwoord geven op de vraag: “Hoe besteed ik mijn tijd nou goed?”

Je zult zien: Dit leidt tot succes. Van de gehele organisatie, haar medewerkers, en daarmee ook al haar klanten. Want wanneer medewerkers hard gaan voor het succes van klanten, ben je onderscheidend. Als iedereen hetzelfde Grote Doel in het vizier heeft, ben je helemaal onderscheidend. Zo werkt haast niemand namelijk.

Wie werkt er wel zo? Elon Musk. Martijn heeft een kort filmpje opgenomen hierover. Bekijk het hier!

Ben jij een ondernemer met Visie? Wil jij met jouw organisatie nieuwe successen realiseren? Krijg jij van jouw medewerkers steeds dezelfde klachten te horen over nutteloze processen, meetings, of Excel bestanden? Hoe doelgericht besteedt iedereen zijn/haar tijd? Neem dan contact met ons op. Laten we nou samen eens kijken hoeveel impactvoller we jouw organisatie samen kunnen maken.

Geschreven door Stephan.

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube