Sales gaat niet alleen om verkopen

Sales gaat niet alleen om verkopen. Ondanks dat ‘sales’ natuurlijk wel ‘verkopen’ betekent. Als jij een sales professional bent, dan doe je veel meer dan jouw prospects en klanten een product of een dienst aanbieden. In hoeverre ben jij iemand die toevallig verkoopt? Of ben jij een echte sales professional?

Bij Vision Forward hanteren we verschillende niveaus waarop mensen opereren. Deze niveaus zijn te analyseren bij elke relatie tussen meerdere partijen. Zo heb je de variatie tussen Klant en Leverancier, maar ook tussen Leiders/Coaches en hun medewerkers, of zelfs tussen ‘romantische’ relaties. In deze blog kijken we vooral naar de relatie tussen Klant en Leverancier.

Want hier zit het verschil tussen verkopers en sales professionals in. Verkopers zijn continu aan het leuren met hun producten en diensten, en zijn één van de velen met eenzelfde product of dienst. Althans, in de ogen van de klant zijn de producten en diensten hetzelfde als die van de concurrenten.

Een verkoper biedt zichzelf aan, of wordt binnen gehaald, omdat er een capaciteitsvraagstuk moet worden opgelost. Er zijn 10 mogelijke leveranciers, en de klant gaat kijken naar de oplossingen, producten of diensten van elk van deze 10 mogelijke leveranciers. Wat zijn criteria waar de klant naar kijkt? Lost het mijn probleem op, met een acceptabele kwaliteit, voor een zo’n laag mogelijke prijs?

Da’s nog geen sales professional

De échte sales professional is misschien ooit wel zo begonnen, maar die is natuurlijk niet gebleven. Deze professional snapt dat als hij een sales carrière wil hebben waarin hij zich continu differentieert van alle anderen, hij ook daadwerkelijk andere dingen moet doen. Hij snapt dat hij continu bezig is, bij al zijn prospects en klanten, om de toegevoegde waarde die hem wordt toegeschreven, te vergroten.

En dat doe je niet door jouw producten of diensten te pushen. Of door hetzelfde te zijn als al jouw concurrenten. Althans, in de ogen van de klant. Dus wat moet je doen om op een nieuwe manier gepercipieerd te worden? Wat kun je doen om je differentiëren ten opzichte van alle anderen?

Daar gaan we natuurlijk graag met je over in gesprek. Maar om een tipje van de sluier op te lichten hebben we al een GOUDEN tip voor je.

Gouden tip: Sales Professionals stellen vragen die de klant niet verwacht, maar wel nuttig vindt

Wat zijn vragen die jij je prospect of klant kunt stellen, zodat jij je onderscheidt van de rest van de sales professionals?

Als jij in staat bent om vragen te stellen over zaken waar jouw prospects en klanten nog nooit over nagedacht hebben, maar die wél van nut is voor hun business, dan sta je sterk. Dan ben je je aan het onderscheiden van de rest, en wordt je gezien als een professional die daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor jouw klanten.

Heb jij nou een team met mensen die nog niet door alle prospects en klanten worden gezien als sales professionals? Of ben jij zelf een verkoper die graag next level wil?

Neem dan contact met ons op, en dan gaan we daarover met je in gesprek: Stuur e-mail!

Geschreven door Stephan.

Volg Vision Forward op LinkedIn!

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube