Als er één ding helder is geworden sinds maart 2020, is dat alles zomaar kan veranderen.

Wie had verwacht dat een vreemd virus in China, opkomend in november 2019, zodanig veel impact zou hebben op de Nederlandse markt, gezondheidszorg, en de vrijheid van burgers? Eén van de gevolgen hiervan, is dat we heel hard geconfronteerd worden met het feit dat alles zomaar kan veranderen, en dat wanneer je niet flexibel mee verandert, je hopeloos achter kan komen te liggen. Dus de vraag komt op: Ben jij überhaupt wel klaar voor de toekomst?

(Dit is artikel #01 uit onze korte serie die kijkt naar wat er nodig is om een continu veranderende toekomst succesvol te worden én te blijven. Houd onze socials in de gaten voor #02 en #03!)

De verhalen van horecaondernemers die in maart en april hun gehele businessplan moesten wijzigen van offline ervaringen naar online bezorgingen kent iedereen inmiddels al wel.

Tevens zijn er genoeg verhalen van witte boorden bedrijven die niet en masse meer op kantoor verzamelen tussen 08:00u en 18:00u, maar die nu vanaf de thuiswerkplek via Zoom of Microsoft Teams hun overleggen houden. Ook die zijn bekend.

En laten we ook vooral de zorgmedewerkers niet vergeten, die sinds de uitbraak van het Corona-virus in Nederland zich het zweet voor de ogen hebben gewerkt om voor zieken en zwakkeren te zorgen. Hulde.

Kortom: De impact is voor iedereen helder, en bovenstaande drie voorbeelden bieden natuurlijk niet het volledige plaatje in elke branche. Iedereen heeft z’n Corona-verhalen, zowel qua familie, vrienden, als de professionele relaties.

Maar er staat één hele duidelijke paal wel boven water: Iedereen heeft zich moeten aanpassen aan de nieuwe (en in het begin onbekende) situatie.

Het is tijd voor verandering en je aanpassen om klaar te zijn voor de toekomst.

Het is jammer dat er een hele heftige situatie, zoals Corona, voor nodig is om dit te veroorzaken of verder op scherp te zetten.

Wat verandert er verder nog?

Dat de technologie continu blijft veranderen mag helder zijn. De opkomst van nieuwe technologieën, effectievere manieren van automatiseren, en evolutie van kunstmatige intelligentie (A.I.) gaan voor disruptie van complete industrieën zorgen. Dat is nog maar het puntje van de ijsberg. De exponentiële verandering, ingegeven door disruptieve technologie, zal impact hebben op alle aspecten van ons leven.

En natuurlijk is daar ook al genoeg over geschreven. Op het moment dat je in Google zoektermen invoert die te maken hebben met de effecten en gevolgen van nieuwe technologieën, automatisering, of A.I. zal je dat snel duidelijk worden.

Maar laten we vooral niet vergeten die dat ook op korte én middellange termijneffecten heeft voor organisaties en haar mensen. Er zijn namelijk een hoop banen die inhoudelijk gaan veranderen, doordat er met nieuwe tech gewerkt gaat worden.

De verhalen over accountants die overbodig zijn, doen al tijden de ronde. Veel van hun job zal ingenomen worden door effectieve automatisering en A.I. Waar moeten zij dan heen?

Hoe zit het met de fabriekshal? Welke banen zullen daar precies hetzelfde blijven, als de machines steeds zelfstandiger kunnen functioneren? Sterker nog – zelfs eerder en sneller fouten herkennen en de gepaste (automatische) acties kunnen ondernemen?

Zijn ze in de fabrieken wel klaar voor de toekomst?

Houd ook Elon Musk in de gaten, die vooroploopt met zijn bedrijven als het gaat om zelfrijdende auto’s en trucks. Wat zal dat betekenen voor de logistieke- en transportsector, of de taxichauffeurs die New York zo fantastisch geel kleuren?

De verwachting is dat vele banen, zoals we die nu kennen, inhoudelijk gaan wijzigen of gaan verdwijnen (voor mensen). Simpel als dat.


The times they are a-changin’

Eigenlijk doet de gehele Corona situatie, en de daarbij horende veranderende omstandigheden, mij continu denken aan het beroemde Bob Dylan lied The Times They Are A-Changin’. En dan vooral het eerste couplet:

Come gather ‘round, people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone
If your time to you is worth savin’
And you better start swimmin’
Or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’

Simpel vertaald: Het water blijft stijgen, en je zult moeten accepteren dat je daardoor geraakt zult worden. Maar, als jij het belangrijk vindt om door te blijven gaan in deze veranderende tijden, ga dan vlug zwemmen. Want anders zal je zinken. Het water komt sowieso – maar hoe ga jij er mee om?

Dit nummer is uitgebracht in 1964. De enige constante is verandering..?


Hoe nu verder?

Op welke termijn die banen inhoudelijk gaan wijzigen, is natuurlijk nog onduidelijk en afhankelijk van een heel aantal factoren, zoals de technologische vooruitgang en behoeftes vanuit de markten. Daar ga ik in deze artikelen nog geen concrete antwoorden op geven.

Wat ik je wel kan vertellen, is dat er nog steeds een belangrijke rol voor ondernemingen en professionals gaat zijn. De manier waarop je daar wel of niet een onderdeel van kunt zijn, is afhankelijk van jouw mindset rondom deze ontwikkelingen. En hoe klaar voor de toekomst jij bent.

En daar gaat deze serie artikelen wél over.

Vision Forward ondersteunt mensen en organisaties in deze ontwikkeling. Sterker nog, de irrationaliteit van de mens is het fundament in alles wat we doen aan trainingen en ontwikkeltrajecten. Wij weten namelijk dat dit een essentieel onderdeel is van het ‘loskomen’ van onbewust beperkende overtuigingen en de transitie naar bewust constructieve overtuigingen die je écht verder gaan helpen.

Kom hier in contact met ons om verder te praten over de toekomst van jouw organisatie en de mensen die zich daarvoor in zetten. Nu én in de toekomst.


Dit was artikel #01. Volg onze LinkedIn pagina om automatisch op de hoogte te blijven voor #02 en #03!

Geschreven door Stephan Annema

Volg het YouTube kanaal van onze CEO Martijn Schaap als je meer wilt weten over het stellen van Doelen, succes realiseren, en ondernemerschap!