Zo, wat gaan we de komende 5 jaar eens doen?

Het is weer zo ver. Het eind van het jaar is in zicht, en daarom begint elk fatsoenlijk MT weer met de terugblik op het vorige jaar, en een vooruitblik op komend jaar. Wat ging goed? Wat kan beter? En welke targets gaan we komend jaar weer (moeten) realiseren? Dat zijn vaste onderdelen van deze sessies. Maar in hoeverre werkt dat nou écht lekker? En in hoeverre heeft dat effect op de realisatie van jouw doelen? Kortom: Hoe kun je effectief jouw doelen stellen?

Doelen stellen is belangrijk. Laat dat voorop staan. Wanneer je geen concrete doelen hebt, kan jouw onbewuste brein jou ook niet die kant op nudgen en sturen. Wat echter wel belangrijk is, is dat deze doelen daadwerkelijk van jou zijn. Intrinsiek gemotiveerd en opgesteld. Anders is het slechts de plicht van een ander die jou wordt opgelegd.

Helaas gebeurt dat wel vaak in het bedrijfsleven.

Het MT, of eventueel de board daarboven, heeft een aantal doelstellingen voor de gehele organisatie. En dat is vaak gericht op jaarlijkse omzet, kostenreductie, of bottom line rendement. Die jaarlijkse doelstellingen worden vervolgens verdeeld per afdeling, per team, en dan per individu. Het zijn jouw targets geworden, of je nou wilt of niet. Wanneer je die realiseert hoor je goed bij het team. Haal je ze niet, is dat vaak een reden tot een vervelend gesprek.

Maar ja, hoe gemotiveerd raak jij van doelstellingen die je niet zelf bepaald hebt? Misschien een klein beetje, voor een hele korte termijn, maar jouw Onbewuste Brein kan er in ieder geval niks mee. Die komt daardoor gewoon niet in beweging. En daarnaast is het zo dat de stress die het niet-realiseren van die doelstellingen opwekt, ook niet voor ieder type mens van toegevoegde waarde is. Kortom: Het werkt nooit zo effectief als het zou kunnen werken.

MANAGERS! Behandel jouw mensen als volwassen, en ga met hen in gesprek over hun doelstellingen van komend jaar. Leg ze niet louter de targets op, om het gesprek vervolgens te beëindigen. Laat hen zelf die individuele targets bepalen, maar geef richting door de organisatie doelen uit te leggen.

TEAMLEDEN! Zorg ervoor dat jij goed weet wat je wel kunt, wat je niet kunt, en wat je gaat ontwikkelen de komende 12 maanden. Ga voorbereid het gesprek in over jouw doelstellingen voor het komende jaar. Weet wat realistisch is voor iemand met jouw overtuigingen, capaciteiten, en vaardigheden. MAAR: Het brein wordt actief van doelen die nét 5-10% buiten het ‘normale’ liggen, dus ga voor een stretch-goal.

Wat is dan effectief doelen stellen? Hoe bepaal je de doelstellingen voor komend jaar? En hoe definieer je deze? Binnen Vision Forward hebben we daar een uitgebreide puntenlijst voor. Dit heeft als reden dat, wanneer jouw Doel aan deze punten voldoet, jouw Brein er het meest actief van wordt. Maar begin vooral bij SMART doelstellingen opstellen.

Doelen vs Doelstellingen stellen

Er zit trouwens wel een groot verschil tussen Doelen en Doelstellingen. Dat verschil zit ‘m voornamelijk in het tijdsaspect. Wat bedoel ik daarmee? Een Doel gaat over iets wat je over 5 tot 7 jaar gaat realiseren. Een Doelstelling is een onderdeel daarvan, en gaat over iets wat je binnen 1 tot 2 jaar gaat realiseren. Zo werkt het optimaal voor jouw onbewuste brein. Helaas stelt het merendeel van de mensen (en dus ook organisaties) de doelen steeds voor een jaar.

Doelen stellen is absoluut noodzakelijk voor het bepalen van je eigen succes. Maar hoe effectief zijn jouw doelen momenteel?

Een voorbeeld

Zo gaat het meestal: “We hebben vorig jaar 10.000 producten verkocht. Het jaar daarvoor hebben we 9.500 producten verkocht. Laten we voor komend jaar een target (doelstelling) zetten van 10.500 verkochte producten!”

Top, denk je dan. Er zit groei in, en het voldoet ook nog aan de SMART regels. Maar ja, hoe enthousiast wordt je daar nou echt van? Hoeveel harder ga je lopen met dit target? Het blijft relatief goed en warm in je comfort zone.

Een ander voorbeeld

Zo raden wij het aan: “Het is nu bijna 2020. In december 2025 zijn wij, als organisatie, de Beste Sales Organisatie van Nederland. Wat is er voor nodig om dit te realiseren? Aangezien wij niet in de toekomst kunnen kijken, kijken we eerst naar de komende 2 jaar. In december 2022 hebben wij dan in ieder geval A, B, C, D en E (dit zijn dan de doelstellingen) gerealiseerd met z’n allen. Vanaf 2023 kijken we wat we gaan realiseren in de jaren erna tot 2025.”

Een uitspraak als “De Beste Sales Organisatie van Nederland” – dáár worden mensen enthousiast van. Natuurlijk werkt dat fantastisch, eenmalig op een kick off, maar de kracht van een Doel als dat zit ‘m in herhaling. Als elke dag, elke meeting en elke e-mail wordt afgesloten met “In december 2025 zijn wij de beste sales organisatie van Nederland”, dan gaat het leven. Dan gaat het ook een eigen leven leiden.

Kortom, doelen stellen. Doelen en doelstellingen worden vaak fout gedaan. Dat is natuurlijk niet gek, als je niet weet wat het Onbewuste Brein er mee doet. Maar daar helpen we je graag bij. Neem vooral contact op met ons als je een workshop hierover wil doen met je MT: Klik hier voor het maken van een afspraak met ons!

Wees in ieder geval bewust van het veschil tussen een Doel en een Doelstelling. En laat iedereen z’n eigen, intrinsiek gemotiveerde doelstellingen stellen en bepalen. De kans dat ze gerealiseerd gaan worden is dan groter.

Geschreven door Stephan Annema

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube