2021!

Het nieuwe jaar is begonnen, het is nu 2021. Als er één ding helder is geworden in 2020, is dat de wereld blijft veranderen. In hoeverre heeft de veranderende omgeving impact gehad op de doelen die jij gesteld hebt? En wat worden jouw nieuwe doelen voor 2021?

Natuurlijk is niet alleen Corona van invloed geweest op jouw 2020. Ongetwijfeld heb je ook te maken gehad met andere factoren die van invloed zijn geweest op jouw succes vorig jaar. De mensen met wie je werkt, of juist besloten hebt om niet meer mee te werken, zijn van invloed geweest. Nieuwe klanten, oude klanten, of juist nieuwe partners aan de voorkant.

Maar ja – hoe ga je dit jaar richting geven, wetende dat alles van het ene op het andere moment kan veranderen?

In november 2019 waren de eerste berichten over een virus in China, genaamd Covid-19. Wie had gedacht dat het zo’n impact zou hebben op ons koude kikkerlandje? Helaas was het in maart toch écht duidelijk: We gaan hier de effecten van voelen.

Dus hoe ga je dat in 2021 aanpakken?

Heb jij nieuwe doelen voor 2021?

Heb jij jouw Doelen gesteld, en ga je er gewoon alles aan doen om deze te realiseren? Hoe dan ook?

Of word jij wat flexibeler in de Doelen die je gaat stellen? Misschien wel met het bekende cliché in het achterhoofd “Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll land among the stars.”

Wij willen je voorstellen om een paar soorten doelen aan te houden. Drie soorten, namelijk.

#1: Lange termijn Doel

Hoe zie jij de wereld over een paar jaar? 5 tot 7 jaar bijvoorbeeld? En hoe kun je daar concreet impact op maken?

Het type Doel wat wij in onze trainingen altijd voorstellen is een écht lange termijn Doel. Een groot Doel, waar collega’s en medewerkers inspiratie uit halen omdat het motiveert een bijdrage te leveren aan een gezamenlijk iets.

Maar: Maak ‘m wel concreet. Het moet natuurlijk wel te meten, en daardoor daadwerkelijk te realiseren, zijn. Heb jij deze al? Zo nee, begin het met het stellen van nieuwe doelen op lange termijn.

Een favoriet voorbeeld van Elon Musk: Wij gaan naar Mars.

Doel van SpaceX is naar Mars!

#2: Korte termijn Doel (a.k.a. Doelstellingen)

En natuurlijk moet er, na het stellen van de lange termijn doelen, ook op dagelijkse basis het één en ander gebeuren.

Daarom is het altijd handig om (twee)jaarlijkse doelen te stellen, dit noemen we ook wel Doelstellingen. Deze moet je net zo concreet kunnen maken als het lange termijn Doel. Ook hiervoor geldt namelijk dat je het moet kunnen meten om te kunnen realiseren.

Logisch ook om de concrete doelstellingen onderdeel te laten zijn van het lange termijn doel. Het gaat natuurlijk een bijdrage leveren aan dat lange termijn doel.

Dus, wanneer je naar Mars wilt, zal je de juiste technologie, de juiste raketten, en de juiste funding moeten realiseren. Dit zijn voorbeelden van Doelstellingen die het Doel helpen realiseren.

Wat zijn jouw lange termijn nieuwe doelen?

Bovenstaande soorten Doelen en Doelstellingen zullen niet zo gek in de oren klinken. Dit zijn namelijk de meest voor de hand liggend.

Wanneer je Doelen wilt gaan stellen, zal je deze twee het meest als advies aangeboden krijgen. En logisch.

Echter, vanuit Vision Forward en onze unieke methodiek van werken, weten we bijzonder goed dat bovenstaande twee soorten doelen nutteloos zijn, wanneer je niet de juiste aandacht besteedt aan een ander soort doel. En dat zijn ‘overtuigingsdoelen’.

#3: Overtuigingsdoelen

Hoe zit dit dan precies?

Zoals je hier kunt lezen, zijn jouw onbewuste overtuigingen essentieel voor het succes wat je nastreeft. Voor jouw oude doelen en voor jouw nieuwe doelen. Zolang jij niet onbewust overtuigd bent van de waarde van iets, zal je je er niet voor in zetten.

Het is simpel, maar zeker niet gemakkelijk.

Daarom raden wij ook zogenaamde Overtuigingsdoelen aan.

Waarvan ben jij onbewust overtuigd, en neem jij altijd voor waarheid aan? Doe daar wat mee, zodat het voortaan in alle gevallen constructief voor je uit kan pakken.

Heb jij misschien onbewust de overtuiging dat ‘doelen stellen helemaal niet werkt’? Leer jezelf dan ook om dagelijks deze overtuiging aan te passen naar ‘Een gesteld doel geeft mijn activiteiten richting, en zo kom ik sneller tot groter succes’.

Is er bij jou misschien de onbewuste overtuiging dat je ‘op jouw leeftijd wel uitgeleerd bent, en dat je alles weet wat je nodig hebt’? Leer jezelf dan de overtuiging aan dat ‘door jezelf te blijven ontwikkelen, blijf ik flexibel en vaardig’ en dat dit jou continu in staat stelt om aan te passen wanneer de flexibele omgeving dat vraagt.

Twijfel jij misschien aan jouw kennis, vaardigheden, en capaciteiten? Ook dat zijn onbewuste overtuigingen. Leer jezelf dan aan ‘Ik ben goed genoeg, en ik ben voor iedereen van toegevoegde waarde.’

Het dagelijkse herhalen van de nieuwe overtuiging is hierbij een constructieve stap, net als het stil staan bij de positieve ervaring die de nieuwe overtuiging onderstreept.

En ook voor de Overtuigingsdoelen geldt: Zorg ervoor dat het een bijdrage levert aan het Lange Termijn Doel en de bijbehorende Doelstellingen!

Wij zijn benieuwd wat jouw nieuwe Doelen, Doelstellingen, en Overtuigingsdoelen zijn voor de komende periode! Laat het ons vooral weten.

Hulp nodig bij het stellen van constructieve doelen, zowel in persoonlijke als professionele sfeer? Klik hier om contact met ons op te nemen!

___

Geschreven door Stephan Annema

Volg het YouTube kanaal van onze CEO Martijn Schaap als je meer wilt weten over het stellen van Doelen, succes realiseren, en ondernemerschap!