Als jij met mensen samen werkt, dan heb jij onbewust een bepaalde impact op hen. Hopelijk is die positief. Maar die impact kan natuurlijk ook negatief zijn. Mensen willen dan niet graag met je werken, omdat ze onbewust een bepaald gevoel bij je hebben. Hoe kun jij leren om jouw impact op anderen te vergroten, zelfs te verdubbelen?

In dit artikel gaat we het hebben over de meest essentiële gesprekstechniek die JIJ toe kunt passen om jouw positieve impact op anderen te verdubbelen.

Hoe werkt dat precies?

Wat is jouw rol?

Zit jij in een leiderschapsfunctie? Als directeur, manager of teamleider?

Dan is het van belang dat jij mensen meekrijgt naar een bepaald toekomstbeeld. Dat toekomstbeeld is natuurlijk de visie die jij hebt voor de organisatie.

Maar zit jij in Sales? Ben je account manager of business development representative?

Ook dan is het zeker van belang dat jij mensen meekrijgt naar een bepaalde toekomstbeeld. Tenslotte bestaat dat toekomstbeeld uit een samenwerking tussen de organisaties, waar iedereen beter van wordt.

Misschien zit je niet in een leiderschapsfunctie, of een sales rol, maar in de operatie.

Ook dan heb jij misschien een bepaald toekomstbeeld, omdat je ziet er wat beter kan. En ook dan wil jij mensen meekrijgen, bij het doorvoeren van procesverbeteringen bijvoorbeeld.

Zit jij in sales? Of ben jij een manager? Misschien in de operatie? Impact maak je sowieso.
In welke rol je ook zit – impact op anderen heb je sowieso. Maar is die positief of negatief?

Mensen meekrijgen

Je zult mensen mee moeten krijgen naar het toekomstbeeld wat jij hebt.

En dat zal niet gaan als je geen impact weet te creëren op hun onbewuste beslissingscentrum.

Effectief houdt dat in dat je een bepaalde mate van verkoop moet gaan voeren – los van de functie waar je in zit.

Wat is verkopen dan, en welke definitie zou je daar bij kunnen aanhouden? Zeker als je niet in een verkopersrol zit?

Wat is de definitie van verkopen? Iemand vrijwillig laten bewegen om jouw toegevoegde waarde te accepteren en hem/haar in actie te krijgen.

Vision Forward

Gebruik deze definitie, en dan snap je direct dat je altijd aan het verkopen bent.

Of het nou gaat om een product of dienst, of jouw toekomstbeeld, jouw methodieken of manieren van werken. Het maakt niet uit.

Iedereen die iets wil bereiken, en daar anderen voor nodig heeft, is aan het verkopen.

Kortom – verkopen is mensen meekrijgen. En dat houdt in dat jij jouw onbewuste impact op anderen vergroot, zodat je ze daadwerkelijk meekrijgt.

Verkopen doe je altijd, of je nou verkoper bent of niet.
Je bent altijd wel iets aan het verkopen. Een bepaalde visie voor de toekomst, producten of diensten, of jouw eigen toegevoegde waarde voor de organisatie.

Wat is mijn impact nu?

De impact die je nu hebt op mensen is één van drie varianten.

Je hebt ofwel een positieve impact op hen, en dat heeft als gevolg dat ze onbewust relatief snel geneigd zijn om jou te volgen in jouw voorstellen.

Natuurlijk kan je ook een negatieve impact op hen hebben. Het gevolg daarvan is dat ze absoluut niet geneigd zijn om jou te volgen, en jou zelfs actief tegen kunnen gaan werken.

De derde variant is een neutrale impact. Niet zozeer positief, niet zozeer negatief. De mensen die je mee wilt krijgen, doen dat gebaseerd op hun gepercipieerde waarde van jouw voorstel.

Maar ja, ik ga er voor het gemak even van uit dat jouw voorstellen, ideeën, en methodieken écht waarde hebben.

Dat ze de organisatie verder gaan helpen.

Dat ze de collega’s verder gaan helpen.

En dat ze de klanten van de organisatie natuurlijk ook verder gaan helpen.

Als dat niet zo – lees dan niet verder.

Als dat wel zo is, dan krijg je van mij zo de meest waardevolle techniek die jij VANDAAG NOG in kunt zetten om jouw onbewuste impact op anderen te verdubbelen.

Hoe laat jij anderen nadenken over jouw ideeën?
Verdubbel jouw positieve impact op anderen.

De #1 fundamentele techniek: (…)

Voor ik het verklap, eerst een kleine gedachte exercitie. Doe eventjes mee:


Stel, het team van Vision Forward heeft een tijdmachine. En dat is dus mooi, want daarmee kun je reizen in de tijd.

Jij mag die tijdmachine van ons even lenen.

Je gebruikt de tijdmachine, en je gaat 10 jaar terug in de tijd.

Vervolgens kom je jezelf tegen, een 10 jaar jongere versie van jezelf!

Welk advies zou jij jouw 10 jaar jongere zelf geven?


En, wat is het geworden?

Meer rust nemen?

Familie op de eerste plek?

BitCoin kopen?

Direct met Vision Forward samen werken? 😉

Wat het daadwerkelijke antwoord is geworden, maakt natuurlijk ons natuurlijk niet uit. Hopelijk laat het jou even stil staan, kort reflecteren, en aanpassen waar nodig.

Maar wat is nou het interessante aan bovenstaande gedachte-exercitie?

Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat wij een tijdmachine hebben?

Helaas – nihil, natuurlijk.

En hoe groot is de kans dan dat jij deze tijdmachine mag lenen en je vroegere zelf vervolgens advies geeft?

Idem – nihil.

Maar tóch heb je er over nagedacht. Dat kan niet anders.

Dat heeft te maken met het Onbewuste Brein, ofwel Systeem 1 volgens Daniel Kahneman. Vaak over gesproken en geschreven.

Dit Onbewuste Brein, Systeem 1, zorgt voor impact. Het neemt alle informatie tot zich wat het hoort/ziet/ruikt/ervaart, en verwerkt dat.

En daar zitten short cuts. Systeem 1 doet niet anders dan jouw brein short cuts te laten maken.

Inclusief de #1 fundamentele techniek om jouw impact op het onbewuste beslissingscentrum van anderen te verdubbelen.

Wat is die techniek dan?

De kunst van het vragen stellen = impact verdubbelen

Ons Onbewuste Brein weet zich geen enkele weerstand te bieden tegen een goede open vraag.

En ons brein gaat daar automatisch over nadenken.

Hoe klein de kansen op uitvoering ook moge zijn.

Wanneer je goede open vragen stelt, gaat jouw gesprekspartner daar automatisch over nadenken en komt sowieso met een antwoord. Altijd.

Wat is een open vraag ook alweer?

Open vragen zijn vragen die je niet met JA/NEE kunt beantwoorden.

Open vragen beginnen altijd met:

  • Waarom
  • Hoe
  • In hoeverre
  • Wanneer
  • Wie
  • Waar
  • Wat

Open vragen nodigen jouw gesprekspartner dus uit om uitgebreide antwoorden te geven. En voordat die antwoorden komen, moet er door ons brein over nagedacht worden.

Dat houdt dus ook in dat jij open vragen kunt stellen die, als het ware, zaadjes planten in de gedachtepatronen van jouw gesprekspartners.

Dat zaadjes planten, dát is de impact die jij hebt op jouw gesprekspartners.

Positieve impact op het onbewuste beslissingscentrum van jouw gesprekspartners. En die impact kun je verdubbelen door effectief gebruik te maken van goede open vragen.

Jouw impact op anderen verdubbelen!

Ben jij een manager of leider in jouw organisatie?

Gebruik bovenstaande gedachte oefening als template om mensen na te laten denken over jouw toekomstbeeld, en hoe jouw voorstellen helpen om daar te komen. Je kunt dan zeker jouw impact verdubbelen.

Ben jij een verkoper of account manager?

Gebruik bovenstaande gedachte oefening als template om jouw klanten en prospects na te laten denken over de positieve gevolgen van een samenwerking met jou en jouw organisatie. Je kunt dan zeker jouw impact verdubbelen.

Ben jij operationeel bezig, en gefocust op effectievere processen en systematieken?

Gebruik bovenstaande gedachten oefening als template om jouw collega’s en leidinggevende na te laten denken over de positieve gevolgen van het aanpassen op jouw manier. Ook dan kun je zeker jouw impact verdubbelen.

Vaardig worden in het stellen van impactvolle open vragen?

Neem dan contact op met Vision Forward.


Stephan Annema foto 4 | Vision Forward International
Geschreven door Stephan Annema, partner bij Vision Forward.

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube