(Dit is artikel #2 uit onze korte serie die kijkt naar wat er nodig is om een continu veranderende toekomst succesvol te worden én te blijven. Klik hier voor #1 en houd onze socials in de gaten voor #3 als je klaar voor de toekomst wilt worden!)


Snap jij dat het water zal stijgen, en dat je moet gaan zwemmen om maar niet te zinken en te verdrinken? En hoe doe je dat precies?

Om een goed antwoord te geven op deze vragen, is het van belang om te beseffen dat het, grosso modo, voor organisaties en individuen praktisch hetzelfde werkt. Als het gaat om veranderende tijden geldt namelijk zowel voor organisaties als voor individuele professionals, dat wanneer zij niet meer mee kunnen komen, of liever nog vooroplopen, zij ingehaald gaan worden door de concurrentie.

Misschien nog wel het meest nare is dat je hoogstwaarschijnlijk nog geen enkel zicht hebt op die concurrentie. Wellicht bestaat-ie nog niet, of is het momenteel nog uit het zicht. Hoe denk je dat onderstaande voorbeelden dachten over hun concurrentie, een paar jaar voordat ze er mee geconfronteerd werden?

Waren zij al klaar voor de toekomst?

Het succes van papieren kranten loopt achter ten opzichte van het succes van nieuwssites zoals Nu.nl.

Het succes van hotels loopt achter ten opzichte van het succes van organisaties zoals AirBnB.

Het succes van traditionele OV & taxi’s loopt achter ten opzichte van het succes van Uber.

Enzovoort, et cetera.

Allemaal (inmiddels) stereotype voorbeelden van innovatie en disrupties in ‘traditionele’ branches en sectoren, waar blijkbaar de boel tóch niet zo stevig stond als verwacht en geprognotiseerd.

En idem geldt natuurlijk voor individuele professionals.

Wie was er klaar voor de toekomst?
Waren de kranten klaar voor de disruptie?

Wanneer individuele professionals de combinatie kunnen maken tussen verschillende vaardigheden (denk bijvoorbeeld aan de combinatie tussen hard skills en soft skills), dan zullen zij vele malen succesvoller zijn dan hun concurrent die ‘slechts’ vaardig is in één van beide typen skills. (Dit is waarom de technische én commerciële consultant zo ontzettend schaars is!)

Nog steeds zal je zien dat de organisaties en individuen die meer grip of impact willen krijgen op hun veranderende omgeving, enige flexibiliteit zullen moeten laten zien. Die flexibiliteit zit ‘m enerzijds in de daadwerkelijke activiteiten die ze ondernemen, en anderzijds in de manier waarop ze dat doen.

Hun houding zal moeten veranderen, net als het daadwerkelijke gedrag. Er zal een attitude van innovatie, flexibiliteit en adaptie moeten komen, gecombineerd met de meta-vaardigheid om deze attitude en mindset in de praktijk te brengen. Het gedrag wat daarbij komt kijken, is natuurlijk weer afhankelijk van de omgeving en de specifieke situaties.

Let wel: Het blijft met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van essentieel en fundamenteel belang om effectief met mensen te blijven werken.

Wil jij succesvol worden en blijven, nu en in de toekomst?

Dan gaat het sowieso bijzonder van toegevoegde waarde zijn om te leren hoe mensen werken, en hoe je anderen effectief meekrijgt naar een gezamenlijk groter doel. Of je nou directeur, manager, verkoper of teamlid bent – zolang met mensen werkt, zal je mét mensen moeten werken.


Vision Forward ondersteunt mensen en organisaties in deze ontwikkeling. Sterker nog, de irrationaliteit van de mens is het fundament in alles wat we doen aan trainingen en ontwikkeltrajecten. Wij weten namelijk dat dit een essentieel onderdeel is van het ‘loskomen’ van onbewust beperkende overtuigingen en de transitie naar bewust constructieve overtuigingen die je écht verder gaan helpen.

Kom hier in contact met ons om verder te praten over de toekomst van jouw organisatie en de mensen die zich daarvoor in zetten. Nu én in de toekomst.

Geschreven door Stephan Annema

Volg het YouTube kanaal van onze CEO Martijn Schaap als je meer wilt weten over het stellen van Doelen, succes realiseren, en ondernemerschap!