De verdubbelende werking van uitgelijnde doelen

Vanuit Vision Forward hebben we het natuurlijk regelmatig over stellen van goede doelen. Doelen die verder gaan dan (twee)jaarlijkse doelstellingen, en die je écht een fantastische visie geven voor een mooie toekomst. Het voordeel hiervan is dat jouw brein daar maximaal op aan kan slaan. Het nadeel echter, is dat zo’n groot Doel beangstigend kan zijn in grootte of ambitie. Daarom is het van belang dat je anderen aanhaakt! En hoe doe je dat? Door te zorgen voor uitgelijnde doelen.

Wat zijn uitgelijnde Doelen?

Uitgelijnde doelen, wat bedoel ik daarmee? Wanneer doelen zijn uitgelijnd, dan werken ze versterkend op elkaar. En dat kan op meerdere manieren worden uitgewerkt. Een voorbeeld:

Stel, jij bent een new business accountmanager. Samen met je team is er een gezamenlijke teamdoelstelling, en natuurlijk heb je ook je eigen targets. So far, so good. Dat is niet uitzonderlijk. Als iedereen z’n eigen, individuele target haalt, wordt de teamdoelstelling ook gerealiseerd. Daar zit vaak een bonus aan vast, en dat is lekker.

Maar! Een (puur financiële) bonus werkt bij het merendeel van de mensen gewoon niet zo motiverend als lang gedacht werd. Iedereen die Drive van Daniel Pink gelezen heeft, weet dat inmiddels. En dan is de logische vraag natuurlijk – wat werkt dan wel? Neem contact op met Vision Forward om hier samen naar kijken!

Extrinsieke motivatie werkt niet zo motiverend

Stel, je bent diezelfde new business accountmanager. Maar dit keer heb je een Sales Director die iets verder kijkt dan de stereotype bonusstructuur van de afdeling. Hij stelt je vragen, en hij laat je nadenken over wat je écht wilt. Wat jouw doelen zijn. “Wow,” denk je, “dit heeft nog nooit iemand gevraagd!”. Er komt uit dat je over 5 jaar zélf Sales Director wilt zijn. Dat is een waardig doel!

Jouw Sales Director haakt daar vervolgens goed op in. “Wat trekt jou dan écht aan die rol aan? Wat ga je daar uit halen, zowel persoonlijk als zakelijk? Welke impact ga jij hebben op jouw team? Jouw collega’s? Organisatie? Klanten?”

Waar wil jij over 5 jaar zijn?

Hij laat je écht nadenken over wat die rol inhoudt, en wat jij daar zelf mee denkt te kunnen. Hij spreekt met jou af dat als jij elk kwartaal minimaal 10% boven jouw individuele target zit, dat jij dan structureel training en ontwikkeling aangeboden krijgt om jouw Doel te helpen realiseren, en je vast te voor te bereiden op een Sales Director rol over 5 jaar. Binnen de huidige organisatie, of daar buiten.

En dan komt nu de kracht van uitgelijnde doelen: Wanneer je zelf een Doel stelt, en daar haken anderen op aan, heeft dat een compounding effect. De één versterkt de ander. 1+1=3. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat de organisatie een energieke, gemotiveerde, en fijne medewerker heeft die continu enthousiast boven target scoort. Met alle korte- én lange termijn voordelen van dien. Maar ja, dan wordt er ook wel in zijn/haar toekomst geïnvesteerd.

Samen naar een groter Doel werken, door allemaal eigen Doelen te hebben werkt versterkend. Kijk naar de lange termijn om voor iedereen de beste uitgelijnde Doelen te beschrijven.

Uitgelijnde Doelen: 1+1=3

Een ander mooi voorbeeld: Een werkvoorbereider in de installatiebranche, 55 jaar oud, heeft bij zijn chef aangegeven dat hij binnenkort wel met pensioen zou willen. Liever een aantal jaren eerder dan vanuit de CAO normaliter geregeld kan worden.

Hoe ga je hier mee om? Je wilt natuurlijk niet dat deze collega’s ongemotiveerd is of wordt, of op een onverschillige manier met de klanten en projecten bezig is. De directeur van deze organisatie had een mooie oplossing. Hij ging akkoord met een vervroegd pensioen, maar niet voordat hij had uitgevraagd wat de financiële gevolgen zouden zijn voor deze collega, als hij eerder met pensioen ging.

Logischerwijs zou het maandelijkse pensioenbedrag minder zijn als hij eerder met pensioen zou gaan. En dat zou toch wel wat lastig worden, en voor een minder fijne situatie zorgen voor deze medewerker. Dus wat heeft deze directeur voorgesteld? Ja, de collega zou eerder met pensioen gaan. En ja, dat zou wat negatieve gevolgen hebben voor zijn maandelijkse inkomen. Natuurlijk had het ook negatieve gevolgen voor de organisatie, er moest immers een nieuwe collega geworven, aangenomen, en ingewerkt worden. Er werd een compromis gesloten.

Om ervoor te zorgen dat deze medewerker gemotiveerd zou blijven om enthousiast, klantgericht, en goed werk te blijven te leveren heeft de directeur voorgesteld om het pensioenpotje van de medewerker aan te vullen. Maar dat gebeurde niet zomaar natuurlijk. Deze collega kreeg namelijk een percentage van elke nieuwe opdracht die hij vanaf dat moment zou binnenhalen! En dat percentage werd direct in zijn pensioenpotje gestopt.

Welke effecten heeft dit gehad? De medewerker is als een speer aan de slag gegaan om elke kans te pakken, en elke opdracht waar de organisatie mogelijkerwijs van toegevoegde waarde te zijn binnen te halen. En dat heeft gewerkt! In de laatste paar jaren is hij zodanig goed bezig geweest, dat hij niet alleen alle lof kreeg van zijn collega’s, maar ook dat zijn pensioenpotje goed is aangevuld. Wanneer hij straks met pensioen gaat, gaat hij het financieel prima hebben.

Natuurlijk is de organisatie er ook beter op geworden. Er kwamen namelijk allemaal nieuwe projecten en opdrachten naar hen toe, die anders helemaal niet binnen waren gekomen. Nieuwe klanten dus, die daarna ook terug zijn gekomen. Uitgelijnde doelen, en dus 1+1=3.

Wat kun jij hier nou van leren?

Al ben je een manager, directeur, of een medewerker, dat maakt niet uit. Bedenk voor jezelf wat jij wil, en hoe je mogelijkerwijs anderen kunt aanhaken op jouw doelen. Vraag ook uit wat de Doelen van de mensen in jouw omgeving zijn, zowel persoonlijke als zakelijke Doelen. Ga vervolgens creatief aan de slag om hier een situatie te creëren waar 1+1 3 wordt. Natuurlijk kost dat wat energie vooraf als investering, maar er gaan écht fantastische resultaten volgen.

Hulp bij nodig? Schroom dan niet om contact op te nemen met Vision Forward of klik hier om een e-mail te sturen. Dan helpen we jullie hierbij. Vinden wij écht fantastisch, en gelukkig zijn we daar goed in.

Geschreven door: Stephan Annema

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube