Hoe kijken jouw mensen naar je?

We kennen ‘m allemaal wel: De ‘leider’ die zichzelf een ontzettende inspirator vindt. Zo’n persoon die het werk niet alleen geweldig goed doet, maar ook als mensen-mens aandacht heeft voor z’n teamleden. Hij is fantastisch, behaalt met z’n team de benodigde resultaten en targets, en hij is innovatief. Wat wil je nou nog meer?! Hij is hét geschenk voor in jouw organisatie. Is dit nou de échte toegevoegde waarde van een leider?

Ja, dat klinkt allemaal briljant. En wanneer je een teamleider of manager hebt die zo naar zichzelf kijkt, kunnen er enerzijds zeker positieve resultaten volgen. Anderzijds zit de crux ‘m in het volgende: Wie bepaalt eigenlijk wat jouw toegevoegde waarde is als leider? Dat zijn natuurlijk de mensen uit jouw team of afdeling. Hun perceptie van jou en jouw leadership skills zijn essentieel voor de resultaten die jullie met elkaar realiseren.

“People leave managers, not companies”

Bovenstaande quote is één van de bekendste uit verschillende management theorieën. En het blijkt niet alleen in theorie zo te werken, ook in de praktijk. Verschillende onderzoeken laten zien dat mensen heel lang in een onbevredigende job kunnen zitten. Zolang de mensen met wie ze werken maar fijn zijn. Het gevoel is hier van belang. Want één van de mensen die het meeste impact op jouw dagelijkse (werk)geluk heeft, is jouw direct leidinggevende.

Daarom is het zo van belang dat je heel goed weet hoe jouw mensen jou zien. Ben jij wel een leider? Of word je gewoon echt gezien als een manager, zoals er zo veel zijn? Wat is daadwerkelijk jouw toegevoegde waarde, in de rol van manager / leider? De distinctie tussen de twee zit ‘m enerzijds in de perceptie van jouw teamleden. En anderzijds in wat jij van nature doet om die perceptie positief te beïnvloeden.

De volgende situatie ken je misschien ook wel. Ergens in het verleden, in jouw huidige of vorige organisatie heb je een manager gehad. Deze persoon heeft jou écht in staat gesteld om je te ontwikkelen. Deze persoon heeft je niet alleen tot een of andere cursus verplicht. Hij heeft zich zelfs actief ingespannen voor jouw ontwikkeling en de realisatie van je eigen doelen. Hij heeft jou écht geïnspireerd om een aantal fundamentele zaken anders aan te pakken. Zonder hem of haar was jij lang zo succesvol niet geweest.

En 15 jaar later denk je nog steeds met veel plezier aan deze leider.

Dat is het verschil tussen de twee. In hoeverre denken ‘jouw mensen’ over 15 jaar nog steeds positief of negatief over jou? Wat is de impact die jij gemaakt hebt op deze mensen in jouw team? En het maakt hierbij niet uit of jij de CEO van een corporate organisatie bent, een teamleider van een facilitair call center, of het hoofd van een team administrateurs. De impact die zo’n persoon heeft op jou, jouw werkgeluk en carrière, en de realisatie van jouw doelen, dát is wat een leider een leider maakt. Daar zit de toegevoegde waarde.

Wat is jouw toegevoegde waarde als leider? Ben jij wel een leider? Of slechts een manager? Let op: Het gaat er niet om hoe jij jezelf ziet, maar hoe jouw mensen jou zien.

Hoe doe je dat?

Dat is natuurlijk de volgende vraag. Hoe vergroot jij jouw toegevoegde waarde als leider? En daar hebben we bij Vision Forward een antwoord op, nadat we jaren hebben besteed aan het onderzoeken van leiderschapsstijlen, persoonlijkheidstypologieën, en de impact op het Onbewuste beslissingscentrum van mensen. Waar zit het ‘m in? Vooral NIET in hoe jij jezelf als leider beschouwt. Het zit ‘m natuurlijk in hoe jouw mensen jou zien, en ja, dat is te beïnvloeden. Dat positief beïnvloeden leren wij managers om naar het niveau van Leider te stijgen. Hieronder vind je een korte beschrijving van de verschillende niveaus van leiderschap.

Level 01 Manager

Ben jij een Level 01 Manager, dan heb je eigenlijk een hele simpele relatie met jouw mensen. Zij zien jou als iemand die hen werkt geeft. Dankzij jou weten zij wat ze elke dag en elke week gaan doen, en dat is het wel zo’n beetje. Hoogstwaarschijnlijk heb jij eerder in de positie gezeten dat jij, in hetzelfde bedrijf, datzelfde werk ook gedaan hebt. Je levert als manager eigenlijk een stukje capaciteit: Jouw mensen hebben iets aan werk van jou nodig, en jij levert hen dat.

Dit is natuurlijk niet zo bijzonder, maar kan prima werken wanneer je het de moeite niet waard vindt om extra stappen te ondernemen om jezelf te onderscheiden. Natuurlijk is het op dit niveau basaal van belang dat je je afspraken na komt, en jouw mensen ook direct en indirect van genoeg werk voorziet. Oh, en ze verwachten salaris.

Level 02 Manager

Je onderscheidt je al enigszins ten opzichte van andere managers, en dat doe je door het jouw mensen makkelijker te maken om hun werk te doen. Er zijn bepaalde short cuts of innovaties te realiseren, zodat zij hun werk slimmer, beter, of sneller kunnen doen. Cliché-woord “ontzorgen” is hier van toepassing.

Als Level 02 Manager is het ook zeker van belang dat je weet wat je mensen doen, idealiter omdat je het werk zelf ook gedaan hebt. Je weet tenslotte hoe het is, en waar de short cuts zitten. Op dit Level gaat het je helpen als je wat actieve stappen zet om het jouw teamleden inderdaad makkelijker te maken.

Let wel op: Het gaat er hier niet alleen om of jij jouw mensen het werk makkelijker maakt, maar of zij dat ook werkelijk op die manier percipiëren.

Level 03 – Hier wordt ’t persoonlijk!

Op Level 03 begint de magie.

Je zult namelijk nooit boven het Level van ‘Manager’ uitstijgen als jij niet in staat bent om een persoonlijke klik te creëren met jouw mensen. Wanneer je hen blijft zien als ‘Werknemer 01′, Werknemer 02’, en ‘Werknemer 03’, wordt het oprecht complex. Enerzijds zul je merken dat vanaf dit Level het algehele werken met elkaar een stuk prettiger wordt, aangezien je in staat bent om je in te leven in hun dagelijkse praktijk. Anderzijds ga je ook merken dat ze meer respect voor je krijgen, omdat jij actiever je best doet voor hen.

Het gaat je helpen als je leert wat de Onbewuste Overtuigingen van jouw mensen zijn. Op die manier leer je hoe zij individueel naar zichzelf kijken, wat hun onbewuste drijfveren zijn, en hoe zij naar de wereld en het werk kijken. Wanneer je dat weet, ben jij veel makkelijker in staat om met hen individueel de positieve klik te ontwikkelen.

Neem contact op met ons om hier meer over te leren!

Onthoudt in ieder geval de Platinum Regel: Behandel mensen NIET zoals jij zélf behandeld wil worden, maar behandel hen hoe zij behandeld willen worden.

Level 04 Leider

Hier kun je de magie gaan ontwikkelen. Op Level 04 is alles op Level 01, Level 02, en Level 03 nog steeds van toepassing, maar je tilt het een stap hoger. Op dit niveau weet je inmiddels wat de (onbewuste) drijfveren van jouw mensen zijn, en ben jij in staat om daar positief op in te spelen.

Want vanaf dit Level ben je ook in gesprek met mensen over wat hun doelen zijn, zowel professioneel als persoonlijk. En daar ligt ’t verschil tussen Level 03 en Level 04: Jij speelt een actieve rol om hen in staat te stellen hun eigen, professionele en persoonlijke, doelen te realiseren.

Wanneer jij met jouw mensen in gesprek bent over hun doelen, vertrouwen ze jou dus écht genoeg om het daar überhaupt over te hebben. Level 03 – persoonlijke klik, die is er. Level 04 zit ‘m dus in het vervolg: Wat ga jij doen om hen actief in staat te stellen hun doelen te realiseren? Hoe kun jij hen ondersteunen hierbij? Ga dit samen met jouw mensen onderzoeken.

Level 05 Leider

Level 05 is het ultieme stadium voor toegevoegde waarde als Leider. Dit is het type leider wat zich op alle vlakken onderscheidt van de rest. Wanneer jij op Level 05 gepercipieerd wordt, kun je er donder op zeggen dat jij jouw mensen altijd bij je blijft houden. In de huidige organisatie, maar zeker ook daarna. Als jij naar een volgende organisatie gaat, en je belt jouw mensen of ze je komen vergezellen, dan gaan ze mee.

Jij bent namelijk een échte inspirator geworden. Op dit Level ben jij het type leider wat mensen inspireert om out of the box te denken, om stretch-goals te stellen én te realiseren, en echt meer doet dan het hen makkelijk te maken om het werk uit te voeren. Natuurlijk moet dat ook gebeuren, maar dat is veel minder van belang in de samenwerking.

Welk Level leider/manager ben jij?

Ga nou niet puur kijken hoe jij zelf vindt dat je het doet, maar ga met je mensen in gesprek. En wees bewust van het feit dat dit vele malen dieper gaat dan Situationeel Leidinggeven. Op deze Levels acteren als manager of leider is een lange termijn spel, en je gaat de positieve effecten zien als jij je ontwikkelt, en jouw mensen dit ook wezenlijk zo ervaren.

Wil je meer weten of de verschillende Levels van leiderschap? Of ben je er klaar voor om jezelf daadwerkelijk te gaan onderscheiden van jouw vroegere zelf? Klik dan hier en neem dan contact op met Vision Forward. Dan gaan we samen onderzoeken hoe snel jij jezelf naar Level 04 en Level 05 kunt kunt ontwikkelen.

Geschreven door Stephan Annema, partner bij Vision Forward.

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube