Hoe vorm je effectief nieuwe gewoontes?

James Clear bespreekt in deze video de 4 stappen die mensen in staat kunnen stellen om nieuwe, goede gewoontes op te bouwen, en slechte gewoontes af te leren. Hoe vorm je nieuwe gewoontes? Dat wordt hier beantwoord.

Het opbouwen van gewoontes werkt aan het realiseren van jouw doelen. “Gewicht verliezen” is geen doel: “Ik voel me fantastisch met 10% lichaamsvet!” is een doel. Hoe realiseer je dat doel? Door je eet- en bewegingsgewoontes daarop te vormen. De juiste dingen eten, de juiste exercises doen, en daarnaast 8uur slapen, dan kom je uiteindelijk vanzelf bij het realiseren van het doel.

Wat is het lastige hierin? Het daadwerkelijke bouwen en vormen van nieuwe gewoontes, en die vervolgens vol houden totdat het volledig onbewust en op de automatische piloot gebeurt. En daar komen een paar stappen bij kijken. Hieronder lopen we door de stappen heen, met een goed voorbeeld van een slechte gewoonte.

Stap 1 – Queue (of trigger)

Voordat jij een actie onderneemt, bewust of onbewust, is er een trigger die de actie voor jou ‘logisch’ maakt. Niet dat je er altijd bewust bij nadenkt; het is nu eenmaal zou geworden gedurende de jaren dat jij de specifieke gewoonte al hebt.

Veel rokers vinden een sigaret veel lekkerder bij een glas bier of een glas wijn. Op het moment dat het glas bier of wijn in de buurt is, wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd, wat vervolgens een onbewuste link heractiveert wat zorgt voor een craving, een behoefte.

Stap 2 – Craving

Door de trigger wordt er een behoefte ervaren. Deze behoefte is natuurlijk onbewust, en dit gehele proces gebeurt op de automatische piloot. Je hebt de onbewuste overtuiging dat de trigger, en de actie die erna gaat komen, echt de moeite waard gaat zijn.

Bij het zien van het glas bier of wijn, krijgt de roker behoefte om te roken. Hij weet nog niet of de sigaret lekker gaat zijn, want hij heeft deze nog niet aangestoken, maar de behoefte is er al. En dat leidt tot de actie.

Stap 3 – Response

De response, ook wel de daadwerkelijke actie genoemd. Natuurlijk begint het met de trigger, die de behoefte aanwakkert, en dan ligt het in onze aard om de actie te ondernemen. Nu pas kan er gevoeld worden of de actie daadwerkelijk de moeite waard is.

Voor de roker is dit natuurlijk een helder voorbeeld. Glas wijn of bier in de hand, behoefte voelen, en de sigaret pakken en deze aansteken. Dat is de respons. Er is op dit moment een onbewust proces aan de gang; de roker gaat roken, punt uit. Want dat leidt tot een beloning.

Stap 4 – Reward

De beloning. Elke gewoonte die je hebt, is er op gebrand om ‘iets’ voor elkaar te krijgen. Ofwel een aantal chemicaliën in het brein, die ervoor zorgen dat je je goed voelt, ofwel een vooruitgang in het proces bij het realiseren van jouw doelen. Het maakt niet uit wat het is – elke gewoonte heeft een reward.

De beloning kan ook louter gemak zijn, want een belangrijke reden dat wij als mensen überhaupt gewoontes hebben, is om onszelf te voorzien van zaken die gemakkelijk een goed gevoel opleveren. Het moet daadwerkelijk de moeite waard zijn, en ons brein is continu op zoek naar manieren om dat effectiever en efficiënter voor elkaar te krijgen.

De roker krijgt, bij het opsteken van zijn sigaret, onder andere een stoot dopamine door z’n lichaam heen. Dit is het stofje wat ervoor zorgt dat je je goed voelt, en dat is wat, in dit geval, de gewoonte verankert. Het proces blijft zo doorgaan.

En nu omdraaien!

Hierboven is het proces uitgelegd door middel van een slechte gewoonte, het roken. Maar dit kan ook zo met goede gewoontes, natuurlijk. En hieronder geven wij een voorbeeld van een goede gewoonte voor Verkopers en Sales Professionals: Telefonische Acquisitie!

Ja – we weten het: Telefonische acquisitie is niet de meest leuke bezigheid voor veel sales professionals. Echter, het werkt nog steeds. Bij ons, bij jullie concurrenten, en bij jullie dus ook. Koud binnen komen bij prospects in jouw doelgroep heeft nog steeds een magische waarde – het zorgt er in ieder geval voor dat jij je onderscheidt van alle sales professionals die weigeren te bellen vanwege belemmerende overtuigingen.

Hoe zit het precies?

Stap 1 – De Queue (of trigger): Zorg ervoor dat jij iets hebt staan wat jou een trigger stuurt om te gaan bellen. De meest simpele oplossing is een afspraak in jouw agenda, waar je ook meteen een melding krijgt 5 of 10 minuten van tevoren.

Stap 2 – Craving (behoefte): Deze behoefte zal niet meteen komen, dit is een proces wat je jezelf gaat aanleren. Dit komt pas nadat je wat succes hebt ervaren met telefonische acquisitie, en je een paar afspraken hebt gemaakt. Je ziet dat het werkt, waardoor je langzaamaan jouw eigen overtuigingen wijzigt, en waardoor de behoefte naar het maken van afspraken steeds sterker wordt.

Stap 3 – Response (actie): En dus ga je daadwerkelijk ook prospects koud bellen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je erin wordt, en dus zullen de afspraken ook steeds sneller komen. Maar de actie om daadwerkelijk de telefoon te pakken, is er natuurlijk eerst.

Stap 4 – Reward (beloning): Dat zijn enerzijds de afspraken, natuurlijk! Dit is oprecht een reden om even te vieren dat je succesvol bent in het maken van koude afspraken. Een volgende reward zal daarna komen, als je in staat bent om deze afspraak door je pijplijn te leiden en tot nieuwe deals te komen. Want dat is natuurlijk waarom je écht aan het bellen geslagen bent!

En zo kom je dichter bij jouw persoonlijke doelen, vanuit privé of professioneel oogpunt. Het proces is hetzelfde. Aan jou om ervoor te zorgen dat je structureel kijkt naar je eigen gewoontes, en wat ze opleveren. Hoe vorm je nieuwe gewoontes? Dat weet je nu.

Hulp nodig bij het vormen van nieuwe (sales) gewoontes? Wij hebben hier een workshop van 4uur voor, waar je dit direct in de praktijk kunt brengen. Neem contact via het contactformulier of stuur een e-mail!