Effectief new business najagen

Aangezien iedereen het al heeft over ‘de dood van cold calling‘, ga ik het daar niet eens meer over hebben. Hoe jij prospect, dat moet je zelf weten. Je herkent zelf de kracht van prospecting wel. Natuurlijk hebben we daar vanuit Vision Forward wel ideeën over. De vraag is: Hoe effectief ben jij in het najagen van new business?

Of je nou alles via LinkedIn doet, via advertenties, of via cold calling, dát ligt natuurlijk aan jouw business, branche, en doelgroepen. De manier van prospecten verschilt voor iedereen. Natuurlijk is het wel zo dat de meest effectieve prospecters gebruik maken van alle mogelijke manieren om met nieuwe klanten in aanraking te komen.

De kracht van prospecting, de effectiviteit van new business najagen, en de effecten van overtuigingen

Wat is jouw prospecting discipline?

Velen die in het Sales vak zitten, hebben een hekel aan prospecten. Of het nou komt door de overtuiging dat ‘niemand op hen zit te wachten’, of dat ze vinden ‘dat prospecten hoef ik niet meer te doen, ik werk hier tenslotte al 20 jaar!’, het resultaat is hetzelfde. Er komen te weinig nieuwe opportunities binnen. En wat zijn daar de gevolgen van?

Minder opportunities => Minder afspraken => Minder deals => Minder omzet => Minder inkomen. Soms is het zo simpel.

Mike Weinberg schrijft over de 5 manieren om een meesterlijke sales opportunity creator te worden. En die zijn belangrijk. Onder andere gaan deze manieren over de discipline en routine om structureel nieuwe prospects na te jagen. Daarnaast gaat het over commitment en de manier waarop jij tegen prospecting aan kijkt. Dat is waar de kracht van prospecting zit.

Weer die overtuigingen…

Hoe jij prospecting beschouwt, heeft een direct effect op jouw effectiviteit als sales vakman of -vrouw, en daarmee een direct effect op jouw resultaat en succes. Hoe kijk jij tegen prospecting aan? Wat zijn jouw onbewuste overtuigingen omtrent prospecting? Dat wordt reflecteren.

Wij weten wat het verschil is tussen effectieve overtuigingen en ineffectieve overtuigingen, en de consequenties die voor jouw succes gelden hierdoor. Als jij iemand die met plezier de telefoon oppakt en met een goed verhaal bij een prospect neer legt? Dan is de kans 100% dat jij vele malen succesvoller bent dan de collega die het prospecten elke keer voor zich uit schuift.

Hoe effectief ben jij in prospecting, in het najagen van new business? Zit er bij jou kracht in prospecting? Schuif je het voor je uit, of ga je er vol voor? En welke resultaten hebben jouw huidige overtuigingen, gewoontes, en routines nu op je succes?