Praktische tips om een betere leider te zijn

Je hoeft de krant maar open te slaan, en je vindt een artikel over burn-outs. Veel mensen hebben er tegenwoordig last van. Ze zijn overwerkt, energieloos, en hebben niet het idee dat hun werk er écht toe doet. Ze zijn lichamelijk en geestelijk volledig opgebrand. Hoe ga je daar als Leider mee om? Wat kun jij doen om jouw mensen te inspireren, en samen in goede gezondheid de bedrijfsdoelstellingen te realiseren? Hier volgen praktische tips om een betere leider te zijn.

Mensen die in een burn-out zitten, zullen natuurlijk professionele hulp moeten zoeken. Ze zullen rust moeten nemen, en een aantal van hun onbewuste overtuigingen over het werk, hun bereikbaarheid, en de betekenis van het werk moeten aanpassen. Anders is de kans bijzonder groot dat de situatie zich blijft herhalen, met alle gevolgen van dien.

In de meeste bedrijven worden deze zaken niet aangekaart voordat het te laat is. Maar in organisatie culturen waar burn-outs zo goed als niet plaats vinden, doen de Leiders een paar essentieel andere dingen. Wat doen zijn precies?

Hoe kun je als leider jouw mensen helpen om een burn out preventief te bestrijden? Lees deze blog voor praktische tips.

3 tips voor gesprekken met je medewerkers

Tip 1: Bespreek de irrationaliteit van de mens

Daniel Kahneman is de Nobelprijs-winnende wetenschapper die heeft aangetoond dat mensen voor meer dan 95% van de tijd op de automatische piloot staan. Wat houdt dit in voor jou en jouw mensen?

Eigenlijk is het heel simpel: Meer dan 95% van al het menselijk gedrag is gebaseerd op onbewuste, automatische gedachten en overtuigingen.

Bedenk de volgende situatie eens: Stel je voor, jij hebt ergens onbewust de overtuiging dat ALLE e-mails voor het einde van de werkdag weggewerkt moeten worden. Jij vindt dat niet meer dan netjes, bijvoorbeeld. Dit resulteert vervolgens in specifiek gedrag – jij verlaat het kantoor niet voordat alle e-mails zijn beantwoord, doorgestuurd, of verwijderd.

Dit was een relatief simpel voorbeeld. Maar als jij de onbewuste overtuiging hebt dat ELK STUK WERK wat jij aflevert 100% perfect moet zijn, dan zul je zien dat je de lat zodanig hoog legt dat je sneller opgebrand raakt.

Als jij goed leiderschap nastreeft, zul je deze zaken moeten bespreken. Het gaat jouw mensen, en daarmee jouw organisatie, dienen als je er samen met je mensen achter komt hoe zij naar situaties kijken. Hoe zij het werk zien, en welke onbewuste overtuigingen en gedachtes daaronder zitten.

Tip 2: Zorg voor empathie

“Een empathisch leider” – het begint bijna een cliché te worden. Het is natuurlijk wel waar. Als jij als leider je echt kunt voorstellen hoe het werk is voor jouw collega’s, wordt het veel gemakkelijker om oplossingen te vinden voor mogelijke problemen.

Stel je open voor de situatie van een ander. En nog belangrijker, probeer je erin te verplaatsen. Als jij in de situatie zou zitten, hoe zou jij dan reageren? Waar liggen jouw irritaties en groei-punten?

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je je empatisch opstelt? Je moet natuurlijk niet jouw eigen zienswijzen gaan projecteren op de ander, dat is geen empathie.

De meest simpele manier om erachter te komen hoe de ander in de wedstrijd zit, is het stellen van open vragen. De wie-wat-wanneer-waarom-hoe-waar vragen. Je kent ze wel. Wanneer je open vragen stelt, en niet bezig bent met jouw eigen antwoorden op de vragen, kun je kraakhelder krijgen wat jouw gesprekspartner bezig houdt.

Vraag je vervolgens ook door, dan kun je écht een inkijkje krijgen. Dan kom je op het niveau van onbewuste overtuigingen, van drijfveren, en angsten. Daar ligt groei.

Tip 3: Help ze betekenis te vinden

Wat we regelmatig horen in onze trainingen, is dat er altijd mensen zijn die werken bij onze klanten en opdrachtgevers om “de hypotheek te betalen”. Kortom: Voor veel mensen is werk een middel om maandelijks genoeg geld bij elkaar te sprokkelen om een paar leuke dingen te doen.

En daar is niks mee. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoe hij werkt, waar hij werkt, en waarom hij werkt. Maar dat wil niet zeggen dat geen consequenties kan hebben buiten werk.

Cassie Werber schrijft dat één van de effectievere manieren om burn outs te voorkomen het hebben van betekenis is. En dan specifiek betekenis in het werk. Dit is eigenlijk de vraag: Waarom is het werk wat jij doet van belang?

Waarom is het werk wat jij doet van belang?

Een goed leider zorgt ervoor dat dit kraakhelder is voor hem- of haarzelf, voor de organisatie, en dat elke collega een individueel antwoord op deze vraag kan geven.

Bonus tip: Help mensen ontwikkelen

Als mensen dag in dag uit hetzelfde werk doen, kan dat vervelen. Hoe help jij mensen ontwikkelen in hun dagelijkse praktijk? Wat zijn de dingen die jij kunt doen om jouw mensen in staat te stellen om nieuwe doelen te realiseren? Nieuwe betekenis te vinden in het dagelijkse werk?

Persoonlijke ontwikkeling én professionele ontwikkeling geven hierin een boost. Dit zorgt ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen, ze zijn waardevol voor de organisatie en haar klanten. Combineer deze ontwikkeling met vaardighedenontwikkeling, en jouw mensen zullen zich langer inzetten voor je.

Benieuwd hoe jij de volgende stap kan zetten in jouw leiderschap? Hoe ga jij deze praktische tips om een betere leider te zijn inzetten? Neem contact op met Vision Forward, en dan gaan we samen onderzoeken waar voor jou, jouw organisatie, en jouw mensen de winst zit.

Door: Stephan Annema