Dit is dé overtuiging die heel veel sales mensen tegenhoudt.

Tijdens onze trainingsessies zien, spreken, en helpen wij veel sales mensen. Het doel hiervan is natuurlijk dat zij zich zodanig ontwikkelen dat hun toegevoegde waarde voor de markt en hun klanten, en daarmee voor hun werkgever, toeneemt. Zo worden zij succesvol.

Vooral bij de wat jongere mannen en vrouwen in het prachtige sales vak, zien wij regelmatig een overtuiging terugkomen die hen tegen houdt om écht succesvol te worden. Het is zo zonde.

Want deze groep sales professionals snapt namelijk écht wat de toegevoegde waarde is van hun producten, diensten, en organisaties. Dat hebben ze goed door. Maar er is één ding wat hen structureel tegen houdt om next level te gaan.

Dat zijn zijzelf.

Hoe kan dit?

In onze optiek heeft dat meerdere redenen. Enerzijds zijn er natuurlijk de culturele stereotypen over sales mensen. Denk maar aan de reacties op de gemiddelde verjaardag als je zegt dat je een verkoper bent – standaard komen er sleazy vijfdehands auto verkopers in het beeld van je gesprekspartner. Dat is natuurlijk geen goed beeld!

Anderzijds zijn er ook relatief weinig mensen die al vroeg weten dat ze later account manager willen worden. Het wordt door velen niet erkend als een beroep met eer, zoals arts of advocaat. Vaak is het een beroep waar men ‘is ingerold’.

En die onbewuste overtuigingen en visies op het nobele beroep heeft een negatief effect op het succes van de sales professionals.

Wat horen we namelijk vaak?

“Ze zitten toch niet op mij te wachten?”

“Wat weet ik nou – ik kom net kijken!”

“Stiekem geloof ik niet dat ik goed genoeg ben.”

En vooral die laatste is een silent killer. Het geloof dat je niet goed genoeg bent voor het vak wat je uitoefent heeft diepe effecten op jouw eigen succes. Daardoor zul je niet de benodigde acties ondernemen om daarboven uit te stijgen, met als gevolg dat vaardigheden minder goed ontwikkeld worden en het succes dus uitblijft. Het is een vicieuze cirkel, en een nare.

Succesvol in sales

Hoe word je dan wel succesvol in sales?

Sales is een prachtig vak. Zonder sales zou geen enkele organisatie bestaansrecht hebben. Als er namelijk niks verkocht wordt, komt er geen geld binnen, en ben je snel klaar in deze markt.

Als jouw producten en diensten écht goed zijn, sta dan even bewust stil bij de effecten die ze hebben op jouw klanten. De mensen in de klantorganisatie. En hoe hebben zij er persoonlijk weer profijt van? En jij zelf? En de mensen in jouw omgeving?

Sta hier even bij stil. En herhaal, zo vaak als maar nodig is totdat je het écht gelooft: Ik ben goed genoeg!

Door: Stephan