“Waarom lukt het me nou niet om in actie te komen?” “Welke concrete stappen moet ik zetten om bij m’n Doel te komen?” “Ik heb niet gestudeerd, kan ik dit werk dan wel doen?” “Heb ik wel de juiste soft skills om deze mensen aan te sturen?” “Waarom heeft niemand een stappenplan voor succes?!”

Allemaal legitieme vragen die we tijdens training- en coaching sessies gesteld krijgen. En op zich ook niet zo heel gek, want veel mensen weten simpelweg niet hoe ze hun Doelen gerealiseerd krijgen.

Sterker nog: Veel mensen hébben niet eens een concreet Doel.

Het stellen van concrete Doelen is namelijk een vaardigheid die we niet op school geleerd krijgen. Althans, veel maatschappijen (inclusief de Nederlandse) maken het relatief simpel voor ons.

Je wordt geboren, en als je 4 bent ga je naar school. Vervolgens houd je dat traject aan totdat je klaar bent met de middelbare school. Als je geluk hebt, ga je nog een vervolgopleiding doen.

Daarna? Werken maar. Hup, het bedrijfsleven in. Werken voor een baas, tot je pensioen. En daarna mag je eindelijk uitrusten. Als het goed is, heb je in de tussentijd misschien nog wel een liefde gevonden, kinderen op deze aarde gezet, en een huis gekocht.

And the cycle repeats.

Veel mensen hebben geen concrete eigen, individuele Doelen, maar vormen zich naar ‘wat er van hen verwacht wordt’. En dat is natuurlijk prima, mits je er zelf gelukkig van wordt. Bovenstaande voorbeeld zal je niet gek in de oren klinken, want dat zijn de Doelen waar menig Nederlander zich ruwweg aan conformeert.

Heb jij op school de vaardigheid geleerd om Doelen te stellen? Of nog beter: Doelen te stellen waar jouw brein ook daadwerkelijk op aan slaat? En hoe zit het met een mogelijk stappenplan om dat Doel te bereiken, heb je die geleerd?

Waarschijnlijk niet. Ik niet, in ieder geval. Ik heb dat elders moeten leren.

Het Stappenplan voor Succes

Gelukkig ben ik in 2016 bij Vision Forward begonnen, en heb ik een maatwerk-stappenplan geleerd om tot succes te komen. Tevens geeft dat model ook een inzicht in welke aspecten nou écht van belang zijn bij het realiseren van de door jou gestelde Doelen.

Onderstaande model is essentieel om erachter te komen wat er nodig is om jouw Doelen te realiseren, of om anderen in staat te stellen om hun Doelen te helpen realiseren. Het is een model wat je altijd kunt gebruiken bij vormen van een plan van aanpak. Om succesvol te worden. Het is een stappenplan voor het realiseren van Doelen.

En het begint met het einde in zicht.

Wat is jouw stappenplan voor succes?
Hoe omschrijf jij Succes?

SUCCES

Om te weten wanneer je Succesvol bent, moet je eerst weten hoe dat succes eruitziet. Hoe jij zelf succes definieert. En dan maakt het eigenlijk niet uit of je dat in professionele of persoonlijke sfeer toepast. Je begint met het eind-plaatje: Het succes.

Succes ervaren is niets meer of minder dan een gesteld Doel halen.

Je stelt een Doel, je haalt dat Doel, en dan ben je dus succesvol. Simpel. Maar, let wel: Je kunt alleen écht geactiveerd worden voor een Doel die jij zelf waardevol vindt!

Voorbeeld 01: Je stelt als Doel om dit jaar 5 new business klanten van meer dan €150.000,- binnen te halen. Met Kerst heb je ze binnen gehaald, dus je hebt je Doel gehaald. En je bent succesvol!

Voorbeeld 02: Je stelt als Doel om voor het einde van de maand 3 kilogram kwijt te raken. Op de 31e sta je op de weegschaal, en kijk! Je bent 3 kilo lichter, dus je hebt je Doel gehaald. En je bent succesvol!

Voorbeeld 03: Je stelt als Doel om je organisatie met 15 man te laten groeien voor het einde van Q3. Het is 30 september en je hebt zelfs 16 man binnen gehaald. Dus je hebt je Doel ruim gehaald, en je bent succesvol.

De kwaliteit van jouw succes is natuurlijk volledig afhankelijk van de Doelen die je zelf stelt. Bovenstaande voorbeelden zijn misschien voor de hand liggend, maar het zijn sprekende voorbeelden voor vele ondernemers en zakelijke professionals.

Is het Doel wat jij jezelf stelt dat je vanavond, met de poten op de poef en een zak chips in de hand, gaat zitten Netflixen? Dan ben je natuurlijk technisch succesvol (als je dat Doel gerealiseerd hebt vanavond), maar in professionele context is natuurlijk niet iets wat we structureel nastreven.

Tegelijkertijd weet je natuurlijk ook dat het hebben van een Doel niet genoeg is om het Doel ook daadwerkelijk te halen. Er komt een hoop bij kijken – en daar gaat de rest van stappenplan over.

En vervolgens de vraag: Welke factoren komen er allemaal bij kijken of jij het gestelde Doel realiseert?

OMGEVING

Als je een Doel hebt, en je weet hoe jouw individuele persoonlijke of professionele succes eruitziet, dan kun je gaan afpellen. Dan kun je de verschillende factoren, die bijdragen óf in de weg staan, gaan bepalen.

En dat begint bij de verschillende soorten omgevingsfactoren.

Ruwweg zijn er 2 soorten: Menselijke- en niet-Menselijke omgevingsfactoren. Logisch eigenlijk.

Laten we beginnen bij de niet-menselijke omgevingsfactoren. Dat zijn de zaken zoals de macro-economische trends, de wet- en regelgeving in een bepaald gebied, of, vrij recentelijk, het Corona-virus. Al deze factoren kunnen van invloed zijn op de realisatie van jouw Doelen, maar je hebt praktisch geen invloed op deze factoren.

De menselijke omgevingsfactoren zijn (in sommige gevallen) iets makkelijker te bepalen en zelfs te beïnvloeden. Het zijn dan simpelweg de mensen in jouw omgeving waar jij mee te maken hebt. Het zijn bijvoorbeeld jouw prospects of klanten, teamgenoten of andere collega’s, en zelfs de concurrentie.

Al deze (groepen) mensen kunnen een positieve of negatieve invloed hebben op de realisatie van jouw Doelen.

Voorbeeld 01: Je stelt als Doel om dit jaar 5 new business klanten van meer dan €150.000,- binnen te halen. Je schakelt je team (mensen) in om bij de klantorganisatie (mensen) waarde toe te voegen voor hún klanten (mensen). Natuurlijk heb je wel te maken met de macro-economische trends en met jouw concurrentie (mensen) die diezelfde klanten willen binnen halen!

Voorbeeld 02: Je stelt als Doel om voor het einde van de maand 3 kilogram kwijt te raken. Je spreekt met jouw partner (mens) af dat er géén troep meer wordt gehaald bij de supermarkt. Ook maak je afspraken met een personal trainer (mens) om te gaan trainen en daardoor fitter te worden.

Voorbeeld 03: Je stelt als Doel om je organisatie met 15 man te laten groeien voor het einde van Q3. Daar heb je natuurlijk jouw recruitment team (mensen) voor nodig die, ondanks het huidige tekort aan capabel personeel, toch de juiste recruitees (mensen) op gaan zoeken en uit gaan nodigen voor gesprekken. Natuurlijk doe je je best om die recruitees voor jou te laten kiezen, en niet voor een andere werkgever (mensen).

Met de realisatie van elk soort Doel heb je te maken met omgevingsfactoren. Menselijke én niet-menselijke omgevingsfactoren zijn altijd aanwezig, en zullen in kaart gebracht moeten worden. Alleen op die manier weet je waar je je aandacht en energie aan moet schenken voor een (versnelde) realisatie van je Doelen.

Wanneer je de omgevingsfactoren in kaart hebt gebracht, heb je inzicht in de factoren die van invloed zijn op jouw succes en het behalen van jouw Doelen.

Maar dan moet je in actie komen.

Het ondernemen van actie is essentieel voor het realiseren van succes!
Action!

Houding & Gedrag

Wat je doet (Gedrag) en hoé je dat doet (Houding) is van fundamenteel belang om je Doelen te realiseren. En het gaat in dezen ook nog eens om de wisselwerking tussen deze twee.

Want als jij technisch gezien de juiste dingen doet, maar met een chagrijnige houding, dan gaat dat niet voor 100% resultaat opleveren. En idem andersom: Doe jij met de juiste houding de compleet verkeerde dingen? Werkt ook niet lekker.

Ik geef graag het voorbeeld van een accountmanager of verkoper. Deze moet grip krijgen op zijn menselijke omgevingsfactoren (zoals prospects).

Zit hij in een sales gesprek met een chagrijnige en onvriendelijke houding, maar stelt hij wel de juiste inventarisatie-vragen? Dan is de kans groot dat de prospects hem tóch geen opdracht gunt.

Zit hij echter in datzelfde sales gesprek met een enthousiaste en servicegerichte houding, klaar om écht waarde toe te voegen? Mooi. Maar stelt hij vervolgens niet de juiste vragen, of biedt hij een waardeloze oplossing aan? Dan gaat-ie alsnog de opdracht verliezen aan iemand die het wél allebei goed heeft gedaan.

Het gedrag wat je onbewust laat zien is van belang, want dit is hoe je intuïtief impact probeert te maken op het onbewuste brein van jouw gesprekspartner. En dan maakt het niet uit of dat collega’s, partners, of prospects zijn – dat gaat effect hebben. Positief of negatief.

Daarom is het zo van belang dat je bewust wordt van je houding, en wat je non-verbaal uitstraalt. Ook is het van belang dat je weet wat jouw natuurlijke gedragsstijl is, en hoe je dit in kunt zetten of aan kunt passen zodat je voor een grotere klik zorgt met de persoon met wie je iets gedaan wilt krijgen.

Meer weten over de verschillende gedragsstijlen die snel en effectief herkenbaar zijn? Klik dan hier!

Los van jouw natuurlijke en onbewuste gedragsstijlen, die bijzonder handig zijn om van jezelf en van anderen te leren (her)kennen, moet je ook kijken naar de specifieke gedragingen en gewoontes die in jouw voordeel gaan werken.

Voorbeeld 01: Je stelt als Doel om dit jaar 5 new business klanten van meer dan €150.000,- binnen te halen, en je hebt je team ingeschakeld. Wat moeten zij daadwerkelijk gaan doen? EXACT & FOCUS structuren aanhouden tijdens het sales gesprek, vooral veel Level 4 Pullen, en daar hoort natuurlijk koud bellen, netwerken, en je afspraken nakomen bij.

Hoe doen ze dat? Hopelijk bijzonder enthousiast maar serieus en servicegericht, en met de focus om daadwerkelijk waarde toe te voegen voor de gehele keten.

Voorbeeld 02: Je stelt als Doel om voor het einde van de maand 3 kilogram kwijt te raken. Wat moet je daadwerkelijk gaan doen? Los van de afspraken die je gemaakt hebt, moet je ook het eten wat buiten je nieuwe voedingspatroon ligt laten liggen, je gaat ook daadwerkelijk 3x per week naar de sportschool om te trainen met je personal trainer, en je gaat op de weegschaal staan.

Hoe doe je dat? Hopelijk bijzonder enthousiast, maar ook met de focus om daadwerkelijk het gewicht kwijt te raken, en te gaan voelen wat het voor positieve gevolgen heeft voor jou en de jouwen.

Voorbeeld 03: Je stelt als Doel om je organisatie met 15 man te laten groeien voor het einde van Q3. Daar heb jij je mensen voor ingeschakeld. Wat moeten zij daadwerkelijk gaan doen? Advertenties en vacatures plaatsen, mogelijke kandidaten bellen en spreken, en via netwerkevenementen vragen om referenties bij mensen die een goede match kunnen zijn.

Hoe doen ze dat? Hopelijk bijzonder enthousiast, met de focus om niet alleen de daadwerkelijke hoeveelheid mensen binnen te halen, maar ook om de juiste mensen binnen te halen. De nieuwe collega én de organisatie als geheel zijn dan duurzaam blij met elkaar.

En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen van de praktische gedragingen die van pas komen om jouw Doelen te realiseren. Dit zijn slechts korte voorbeelden, maar ga vooral eens kijken in je eigen organisatie wat er nodig is.

Los van ‘tijdelijke’ nieuwe gedragingen in het kader van relatief kleine doelen (zoals voor een kwartaal of jaar), wat zijn de gedragingen die je eigenlijk structureel wilt in gaan zetten? Welke gedragingen zul je in het begin misschien meer op wilskracht moeten door zetten, maar hebben genoeg waarde om uiteindelijk als structurele gewoontes te willen hebben?

Ga je na die ene maand 3 kilogram kwijt te zijn volledig los met toetjes, koekjes, en chocola? Of blijf je gezond eten en regelmatig sporten?

Kennis & Vaardigheden

Wat we natuurlijk niet moeten vergeten, is dat misschien niet iedereen automatisch weet of heeft geleerd wat het juiste gedrag is, en welke juiste houding daarbij komt kijken om een nieuwe mate van effectief te worden.

Daarom hebben veel trainingsbureaus ook waarde: Wij leveren de theoretische kennis en de praktische vaardigheden die mensen zich eigen moeten maken om dat vervolgens om te zetten naar de juiste houding en het juiste gedrag.

Als een verkoper of accountmanager niet weet hoe en waarom hij open vragen moet stellen of moet pullen, dan kunnen wij hem dat leren. Theoretische kennis beginnen we mee, en dat wordt door oefening, interactie en rollenspel omgezet naar vaardigheden die hij praktisch kan toepassen.

Je kunt je wel voorstellen hoe de theoretische kennis en de praktische vaardigheden werken in de voorbeelden hierboven.

Hoe snel mensen dit leren, is dan weer afhankelijk van hun capaciteit of competenties.

We zijn wat we regelmatig doen. Uitmuntendheid zit dus niet in één actie, maar het is een gewoonte.

Aristoteles

Capaciteit / Competentie

Hoe snel mensen leren, en hoe mensen leren, heeft te maken met hun capaciteit of competenties. We noemen dit ook wel het ‘aangeboren talen om te leren’.

Zaken als IQ en EQ vallen hieronder, maar ook de talenten die mensen hebben ontwikkeld. Dit is natuurlijk per individu verschillend. En waar de één heel snel doorheeft hoe hij anderen mensen kan enthousiasmeren, heeft de ander weer een talent om zijn of haar creativiteit in te schakelen voor resultaten.

De één leert het beste door eerst de theorie in alle rust tot zich te nemen, en vervolgens stapje voor stapje de toepassing te vinden in de praktijk. De ander heeft aan een half woord genoeg en voordat zij écht voorbereid is, gaat ze al!

Het realiseren van succes, bijvoorbeeld op het gebied van spreken voor een publiek, is voor velen écht een vaardigheid.
Sommigen zijn van nature goed in spreken voor publiek, en anderen moeten deze vaardigheid bewust aanleren. Hoe zit dat bij jou?

Mensen verschillen van elkaar (gelukkig maar).

Welke zaken gaan jou automatisch vrij gemakkelijk af? Waar liggen jouw onbewuste talenten? Als je dat vanzelf weet, kun je bepaalde vaardigheden gemakkelijker leren.

Het Einde van het Ontwikkelvraagstuk

Als wij met mogelijke opdrachtgevers in gesprek zijn, en er ligt een concreet ontwikkelvraagstuk voor/van hun mensen, dan stopt de hun vraag meestal op dit punt. Althans, dat lijkt zo.

Want voor vele zakelijke professionals is dit een volledig en afgerond verhaal. Je checkt waar de competenties liggen van die mensen die je aan wilt nemen voor een specifieke functie, geeft ze alle kennis en vaardigheden, zodat ze het juiste gedrag laten zien met de juiste houding. En dan zou dat, technisch gezien, genoeg moeten zijn om meer grip te krijgen op de omgeving en zo gezamenlijk de successen te kunnen binnen harken.

Helaas.

Het werkt niet zo.

Het stappenplan voor succes gaat dieper dan dat, zoals je kunt verwachten.

Bewust versus Onbewust

Het bovenstaande is namelijk een ontzettend bewust en rationeel verhaal, waar alle onderdelen in hele mooie Excel-formulieren kunnen worden geplot. Het is een kloppend verhaal, waar eigenlijk geen speld tussen te krijgen is.

En als mensen écht zo rationeel en bewust waren geweest als we zelf graag zouden willen, dan was dat geen issue geweest.

Maar denk eens na: Hoe vaak ben je individuen tegen gekomen, in je persoonlijke of professionele leven, waarvan je weet: “Die zou het moeten kunnen. Capaciteit is er, kennis en vaardigheden zijn overal op te pikken, maar hij/zij laat gewoon niet het goede gedrag zien. Doet structureel de onhandige dingen, en gaat daardoor geen succes ervaren.”

Hoe vaak is dat al gebeurd? Bij anderen, of misschien wel bij jezelf? Mensen lopen onbewust tegen allerlei soorten muren aan die hen in de weg staan om structureel hun Doelen te realiseren.

Dat heeft namelijk te maken met het tweede deel van het ontwikkelvraagstuk: Het Onbewuste deel.

Hoe zit dat precies? Dat heeft te maken met hoe jouw brein jouw gedachtes heeft geautomatiseerd tot onbewuste overtuigingen.

Jouw brein is van essentieel belang bij het realiseren van succes.
Jouw brein is van essentieel belang bij het realiseren van succes.

Meer weten over hoe het onbewuste en bewuste brein in elkaar zit? Lees dan dit uitgebreide artikel!

Onbewuste Overtuigingen

Elk mens heeft gedachtes, zo’n 50 per minuut. Dat zijn er ongeveer 48.000 per dag, mits je 8 uur slaap krijgt.

Als je dit eerdere artikel hebt gelezen, dan weet je dat ongeveer 98% van de tijd ons brein alle ‘bekende’ zaken voor ons automatiseert. Dat scheelt gewoon een hoop energie voor het brein.

Dat gaat dan om lichaamsfuncties, maar ook om specifieke vaardigheden. Nederlands praten, autorijden, schrijven en lezen, allemaal vaardigheden die je ooit bewust hebt geleerd (i.e. dat heeft moeite gekost om het aan te leren). Vervolgens heb je dat zodanig vaak geoefend en gedaan dat jouw hersenen ‘bedacht’ hebben: “Hey! Dit is bekend, dit kan ik! Dit kan op de automatische piloot!”

Vervolgens hoef je praktisch niet meer bewuste inspanning te leveren om de vaardigheden tentoon te stellen.

En zo heeft het ook gewerkt met jouw gedachtes. Van die 48.000 per dag zijn er zo’n 47.000 (98%) die sinds jouw 7e levensjaar continu herhaald worden. En die zijn al zodanig vaak herhaald, dat ze zijn veranderd van ‘losse gedachten’, toepasbaar op een specifieke situatie, naar ‘onbewuste overtuigingen’, toepasbaar op praktische alle situaties voor jou.

Sterker nog, je hebt die gedachtes zodanig vaak gehad dat je zelf niet meer twijfelt aan de validiteit ervan in verscheidene situaties. Daardoor zijn het (onbewuste) overtuigingen en drijfveren geworden.

En ze besturen jouw acties, houding, en gedrag.

Want waarom zou je ook maar iets doen als jij niet overtuigd bent van de validiteit en waarde ervan?

Sets aan overtuigingen versus ‘losse’ overtuigingen

Let wel: Die overtuigingen zijn in de basis niet goed of slecht. Ze hebben je tenslotte gebracht waar je nu bent, en ze hebben je geholpen staande te houden in de wereld.

Maar dat wil niet zeggen dat je geen overtuigingen hebt die beperkend kunnen werken bij de realisatie van jouw Doel. Natuurlijk zitten er ook overtuigingen bij die constructief kunnen werken bij de realisatie van jouw Doel. Aan jou om daarachter te komen.

Wij gebruiken een wetenschappelijk onderbouwde en gestructureerde methodiek voor het achterhalen van de set aan overtuigingen die mensen hebben. Want mensen hebben zowel een fundamentele set aan overtuigingen, en ze hebben ‘losse’ overtuigingen.

Die set aan overtuigingen bestuurt praktisch alle acties die je onderneemt, en is waarneembaar in jouw daadwerkelijke gedrag. Sommige onderdelen van deze set werken constructief, en sommige werken beperkend. Dat is afhankelijk van jouw Doel.

De losse overtuigingen die je hebt zijn voornamelijk gebaseerd op jouw individuele en unieke ervaringen tot nu toe. Die ervaringen helpen die overtuigingen vormen en versterken, wanneer ze bevestigd worden door de uitkomsten van situaties.

In het kader van de realisatie van jouw Doelen: De onbewuste overtuigingen zijn de shortcut richting het succes wat je nastreeft.

Want: Wanneer jij niet 100% overtuigd bent van het feit dat jij dat gestelde Doel ook écht glorieus kunt gaan realiseren, hoe groot is dan de kans dat je het gaat halen?

En tevens: Wanneer jij wél 100% overtuigd bent van het feit dat jij dat gestelde Doel ook écht glorieus kunt gaan realiseren, hoe groot is dan de kans dat je het gaat halen?

Of je gaat halen is afhankelijk van bovenstaande factoren. Maar we weten zeker dat als je overtuigd bent van het eigen succes, dat alles een stuk gemakkelijker gaat. Hier zie je direct de impact van jouw overtuigingen op jouw mindset en succes.

Leuk weetje: Jij en ik zijn niet de enige mensen met onbewuste sets aan overtuigingen. Iedereen heeft ze. En wanneer je erachter komt hoe deze onbewuste drijfveren en overtuigingen werken bij anderen, dan ben je vele malen beter in staat om gemakkelijk een onbewuste klik met anderen te creëren. Dat heeft natuurlijk hele positieve gevolgen voor jouw rol als Leider, als Sales, of als samenwerkend lid van een team!

Identiteit

Dat onbewuste gaat zelfs nog iets dieper dan de individuele sets aan overtuigingen. Ons psychologische ego, ook wel onze Identiteit genaamd, zit daar ook in verborgen.

Waar je jouw overtuigingen nog wat kunt tweaken en aanpassen, is dat psychologische ego van ons vast gelegd. Helaas niets structureel aan te veranderen.

Maar het is wel een blauwdruk van wie we zijn, en het is de reden dat mensen op reünies vaak niet zoveel veranderd zijn. Mensen zijn wat ouder, wat grijzer, misschien wat meer gevuld, maar ze lijken praktisch dezelfde persoon.

Mensen zijn nou eenmaal óf abstract óf concreet. Introvert of extravert. Aardig of vriendelijk. Niets aan te doen, maar wel heel interessant om van jezelf te weten. Net als jouw onbewuste gedragsstijl.

Wat is de blauwdruk van jouw persoonlijkheid?
Wat is de blauwdruk van jouw persoonlijkheid?

Dus:

Hierboven vind je het stappenplan voor succes. Om jouw Doelen voortaan glorieus te gaan realiseren. Graag gedaan, cadeautje van het team van Vision Forward.

Neem een keer de tijd om jouw Doel te bepalen, en pas vervolgens de andere stappen toe. Breng het in kaart, en dan weet je precies wat je te doen staat.

[Dit is natuurlijk ook een fantastische oefening met je team! En als je daar externe ondersteuning voor wilt inschakelen, klik dan hier.]

Hoe ziet de omgeving eruit? Welke houding en gedrag zijn essentieel om optimaal samen te kunnen werken met die omgeving? En welke kennis en vaardigheden gaan daaraan vooraf? Wat is jouw talent om te leren, en wat gaat je gemakkelijk af?

Kijk eens naar die zaken. Daar willen wij je natuurlijk bij helpen.

Maar wees ook niet bang om eens een keer dieper te gaan: Wat is mijn set aan onbewuste overtuigingen? Wat zijn die drijfveren, en ‘losse’ overtuigingen? Geloof ik wel in het feit dat ik succes glorieus kan realiseren? En welke rol spelen de zaken uit mijn psychologische blauwdruk?

Wij trainen, coachen, en begeleiden ontwikkeltrajecten omdat wij ontzettend veel energie krijgen van alles wat er loskomt bij mensen die zich aan het ontwikkelen zijn en streven naar nieuwe hoogtes. Dat is waarom we het doen.

Meer weten? Klik hier, en dan gaan we samen in gesprek over de Doelen die er samen te realiseren zijn, en de toegevoegde waarde die dat voor jou en jouw organisatie op gaat leveren.

Geschreven door Stephan Annema.

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube