Succesvolle mindsets om met klanten om te gaan!

Hoe denk jij over jouw prospects en klanten? In de trainingen die wij geven, zien we vaak een paar mindsets en overtuigingen als het gaat om het dealen met klanten. Meestal zijn de deelnemers wel blij dat er klanten zijn, want zonder betalende klanten heb je geen bedrijf om te voeren. Is dat een succesvolle mindset om met klanten om te gaan?

Maar we horen natuurlijk ook vaak de issues die er spelen in de daadwerkelijke operatie. Miscommunicatie, en het continu managen van verwachtingen, en het constructief omspringen met alle SLA’s, KPI’s, en andere operationele afspraken. Veel deelnemers geven aan dat er te veel van hen verwacht wordt, dat klanten onredelijk zijn, en dat ze continu maar klaar moeten staan voor elke wens (of eis) van hun klanten.

Natuurlijk kan het ook anders. En dat horen we gelukkig ook – maar alleen bij succesvolle verkopers, accountmanagers, of operationele collega’s. Zij kijken écht anders naar hun klanten, en de interactie, en dit levert hen dan ook echt andere resultaten op.

Zijn klanten maar lastpakken? Of ben jij in staat om samen te werken en écht iets moois neer te zetten? Kortom: Wat is jouw mindset omtrent klanten?

Een positieve mindset naar je klanten gaat je gegarandeerd positieve resultaten opleveren

Maar wat is dan die positieve mindset? Wat doen zij dan daadwerkelijk anders? Welke overtuigingen en denkpatronen staat er bij deze succesvolle collega’s centraal?

Eigenlijk komt het neer op wat Jay Abraham The Strategy of Preeminence noemt: Succesvolle mensen focussen op de toegevoegde waarde en het belang voor de klant. Zij zien klanten niet als lastig, of als mensen aan wie ze iets moeten verkopen. Zij zien zichzelf als dienaar van de toegevoegde waarde voor de klant.

Let op: Het is niet zo dat jij jezelf ondergeschikt acht aan de klant. Dit is een belangrijk onderscheid om te maken.

Als het goed is, heb jij de overtuiging dat jij daadwerkelijk van toegevoegde waarde bent voor jouw klanten. En dat jouw organisatie, en haar producten en diensten, net zo van toegevoegde waarde zijn voor de klanten en prospects. Kortom: Hun business, en daarmee hun klanten, worden daadwerkelijk beter van JOU en jouw activiteiten.

En daarmee ben jij dus niet ondergeschikt aan de klanten. Jij bent een essentieel onderdeel in hun succes, en daarmee in het succes van hun klanten. Dát is het Doel wat jij dient, in jouw dienstverlening.

Hoe kijk jij naar jezelf, jouw organisatie, en jouw producten en diensten? Op welke manier maken zij de business van jouw klanten beter? En hoe zie jij jouw klanten? Zijn ze vervelende manieren om salaris te ontvangen, of ben jij dagelijks bezig om jouw toegevoegde waarde voor hen te vergroten?

Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom gaan wij graag met jou en jouw mensen in gesprek om hier wat interventies op te organiseren. Neem contact op om samen te zorgen voor een next level customer experience!