Er is één hele belangrijke oorzaak waarom grote verandertrajecten in organisaties mislukken.

Dat heeft helemaal niks te maken met de goede intenties van de coördinatoren van die verandertrajecten.

Ook niet met het niveau van de mensen ‘op de vloer’.

Een essentieel onderdeel van deze trajecten bevindt zich tussen de oren. En dat vergeten we vaak.

Dit artikel gaat over het fundamentele verschil tussen succesvolle en gefaalde verandertrajecten.

Laten we beginnen.

Waarom falen verandertrajecten? En hoe kun je ze laten slagen?

70% van verandertrajecten faalt

Uit onderzoek van Sioo en UBS blijkt dat het merendeel van de verandertrajecten falen. Ze werken gewoon niet, zoals het nu gebeurt.

Er zijn 3 assen waarop men naar het succes van een verandertraject kijkt:

  • Is het Doel überhaupt gerealiseerd?
  • In hoeverre het Doel binnen de bestemde tijd gerealiseerd?
  • Is het Doel binnen binnen budget gerealiseerd?

Ongeveer 20% van de verandertrajecten wordt gerealiseerd. Zelfs binnen de tijd en budget.

Echter: 18% van de verandertrajecten faalt volledig. Op alle drie de assen.

Niet gerealiseerd. Niet binnen de tijd. En ook niet binnen het budget. Au.

Als gevolg kost natuurlijk ontzettend veel tijd. Veel geld. Vooral veel energie. Op alle fronten. En dat zijn middelen die je beter aan andere zaken kunt besteden.

3 reden waarom verandertrajecten falen

Er zijn volgens UBS 3 simpele redenen te bepalen waarom verandertrajecten falen.

  • Geen urgentie voor collega’s en werknemers om iets te veranderen
  • Onvoldoende communicatie van de verander-visie
  • Onduidelijkheid in de verschillende faal-factoren

Als er vanuit het MT onduidelijkheid is, dan is er een grote kans dat het verandertraject faalt.

Allereerst, als het niet 100% helder is wanneer het project succesvol is of niet, vergroot dat de kans op falen.

Daarnaast is het van belang om effectief te communiceren waarom het project moet slagen.

Als laatste wil je SAMEN met je werknemers werken aan het succes van het project.

Als je hier geen rekening mee houdt, dan is het bij voorbaat al mislukt.

Wanneer slagen verandertrajecten dan wel?

Dat heeft natuurlijk enerzijds te maken met bovenstaande zaken. Echter, die bovenstaande zaken zijn niet meer dan gevolgen van de échte oorzaak.

De #1 oorzaak waarom verandertrajecten wél slagen is het Onbewuste Brein

Ik schrijf regelmatig over het Onbewuste Brein, en het belang ervan.

Alles wat we bij Vision Forward doen, heeft als fundament de hersenen, en het verschil tussen het Bewuste deel (Systeem 2) en het Onbewuste deel (Systeem 1).

Simpel gezegd komt het neer op het volgende: Ons Onbewuste Brein (Systeem 1 volgens psycholoog Daniel Kahneman) dicteert meer dan 93% van AL het menselijk gedrag.

Dus: Meer dan 93% van al jouw gedrag wordt volledig bepaald door hoe je ONBEWUST tegen iets aankijkt. Enerzijds kan dat een bepaalde situatie zijn. Anderzijds is dat misschien een verandering in aanpak. Je bent onbewust overtuigd van de waarde van een specifieke aanpak.

Vervolgens handel je op basis van die onbewuste overtuigingen, zonder dat je daar zelf heel veel in wijzigt. Dit gaat allemaal automatisch.

Als je geen idee hebt HOE mensen onbewust tegen een bepaalde verandering aankijken, dan is het dus praktisch onmogelijk om hen effectief mee te krijgen.

Iedereen heeft namelijk specifieke onbewuste drijfveren en strategieën om tot resultaat te komen.

Als je mensen mee wilt krijgen naar jouw stip op de horizon, jouw visie, dan moet je hier rekening mee houden.

Dat heeft als voordeel dat je mensen duurzaam meekrijgt tijdens deze verandering.

Doe je dat niet, heeft dat als nadeel dat je verandertraject faalt.

Duurzame én succesvolle verandertrajecten

Wanneer je geen rekening houdt met het Onbewuste Brein, en hoe de hersenen omgaan met veranderingen, dan is het bij voorbaat kansloos om een verandertraject te starten.

Natuurlijk is dat wel te leren.

Je kunt jezelf ontwikkelen en leren om te peilen welke onbewuste drijfveren en strategieën mensen hebben om tot resultaat te komen.

Dat kun je vervolgens op een individueel niveau beïnvloeden, zodat je collega’s gemakkelijk meekrijgt naar jouw visie.

Daarnaast zijn er effectieve communicatie tactieken om mensen aan te haken op jouw verandertraject. Ongeacht hun onbewuste drijfveren en strategieën.

Echter, dit is natuurlijk niet binnen een week gebeurd.

Vision Forward heeft er jaren over gedaan om dit te onderzoeken, te testen, te trainen, en te perfectioneren. En dat is gelukt.

Wij leren deze strategieën, methodieken en tactieken aan management teams, zodat zij continu hun organisaties sterker maken. Betere resultaten halen mét elkaar.

Klik hier als je daar meer over wilt leren.

Duurzame gedragsverandering?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met verandertrajecten.

In jouw beleving: Hoeveel verandertrajecten heb jij meegemaakt die daadwerkelijk succesvol zijn geweest?

Deel dit artikel op jouw social media profiel (klik op de buttons onderin), en geef daarbij meteen jouw visie op verandertrajecten!


Geschreven door Vision Forward partner Stephan Annema

Volg Vision Forward CEO Martijn Schaap op YouTube