En 5 manieren om deze te cultiveren!

In het onlangs gepubliceerde Global Talent Trends van LinkedIn kwam naar voren dat ‘soft skills’ van essentieel belang zijn voor het groeien in je carrière. Wat is de belangrijkste soft skill? Creativiteit.

Waarom is uitgerekend creativiteit zo belangrijk? Eigenlijk is het niet heel gek. Creativiteit is de kunst om de wereld op een andere manier te bekijken, om ongewone patronen te herkennen, en om ‘losse’ zaken aan elkaar te verbinden. Vervolgens ben je veel beter in staat in om innovatieve oplossingen te bedenken, en deze aan te dragen als echte oplossingen op echte problemen.

Creativiteit is key in elke functie

Heb jij een échte leiderschapsfunctie in jouw organisatie? Dan zul je creatief met mensen, producten, en situaties om moeten kunnen gaan. Iedereen heeft op een andere manier leiding nodig, en aan jou om daar elke keer op een innovatieve manier mee om te gaan.

Zit je echter in sales? Dan weet je als geen ander dat elke prospect, elke klant, en elke relatie zich in een totaal unieke dagelijkse praktijk bevindt. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, dus aan jou om creatief tot oplossingen te komen en dit zaadje op een onderscheidende manier in het brein van jouw gesprekspartner te planten.

Natuurlijk zijn leiders en verkopers niet de enige mensen in het bedrijfsleven waarbij creativiteit van belang is. Of je nou in finance, marketing, of de operatie zit: Altijd kom je wel een situatie tegen waar de standaard oplossingen niet werken. Aan jou om daar creatief mee om te gaan.

Branson, Ferriss, Spielberg, en Jobs zeggen het allemaal: Creativiteit op werk is essentieel.

Hoe kun jij er vervolgens voor zorgen dat jij jouw creatieve capaciteiten vergroot? Allereerst begint het natuurlijk bij de overtuiging dat jij daadwerkelijk creatief bent. Als je begint met het idee dat creativiteit niks voor jou is, wordt het complex.

Als je je deze overtuiging (“Ik ben creatief!”) eigen hebt gemaakt, zijn er nog 5 dingen die je kunt doen om de belangrijkste soft skill bij jezelf te cultiveren:

1. Wees niet bang om risico’s te nemen

Wanneer je nieuwe dingen probeert, zoals creatieve oplossingen, ideeën of initiatieven, is er natuurlijk altijd de kans dat het volledig de plank mis zal slaan. Laat dit je vooral niet ontmoedigen! Als je jezelf de vrijheid geeft om nieuwe ideeën zonder angst aan te dragen, zou je zomaar op iets kunnen komen waar niemand ooit eerder aan heeft gedacht.

2. Houd tijd vrij om je creatief te denken

Eerder hebben we al geschreven over het dagdromen met intentie en een doel. En het lijkt tegenstrijdig. Echter, mensen die vaker dagdromen scoren hoger op creatieve en intellectuele tests. Daarnaast werkt het ook mee dat je tijd vrij maakt in je agenda, om zo ruimte vrij te maken in je hoofd. Als jouw brein relaxter is, zal creativiteit ook eerder komen.

3. Wees open-minded

Onbekrompen kijken en luisteren naar nieuwe ideeën. Dankzij de associatieve capaciteiten van het brein kan creativiteit van anderen ook jouw creativiteit vergroten. Heb jij een fixed mindset? Dat is killing voor creativiteit.

Zoals Richard Branson het ooit zei: “The most thought-provoking, game-changing people are never ‘normal’.”

4. Houdt bewust je aandacht erbij

Ongeveer 7% van de tijd zijn we écht bewust. De overige 93% staan we op de automatische piloot en zijn we dus onbewust. Wanneer je zo af en toe bewust kijkt naar alle informatie en gegevens, kun je jezelf trainen nieuwe dingen eruit te pikken. Kijk met oprechte nieuwsgierigheid naar deze, verbindt de zaken en ideeën, en wie weet met welke creatieve oplossing je zult komen.

Steve Jobs: “Creativity is connecting things. When you ask creative people how they did something, they feel a little guilty because they don’t really do it, they just saw something. It seemed obvious to them after awhile.”

5. Stel grote vragen

Stel de vragen die anderen niet snel (durven te) stellen. Dat daagt de conventionele manier van denken en handelen uit. Zo kom je tot oplossingen die je eerder niet voor mogelijk had gehouden. Daag de status quo uit, en neem vooral geen genoegen met ‘Zo hebben we het altijd gedaan!”

Tom Bilyeu omschrijft het als volgt: “Whatever problem you’re facing, ask yourself a simple question: All politeness and political correctness aside – with total disregard for what is socially acceptable or what you WANT to be true – what would it actually take to solve your problem?”

Wat is de belangrijkste soft skill, volgens jou? En hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw creativiteit vergroot wordt? En dat van jouw team of afdeling? Jouw gehele organisatie? Laten we daar samen eens naar kijken. Neem contact op!