Waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht?

Alle organisaties ter wereld zijn ooit opgericht met een bepaalde visie, missie, of hoger liggend doel, vanuit het leiderschap. Voor sommigen is dat een unieke oplossing hebben voor een probleem, voor anderen is dat het helpen van andere mensen en organisaties.

Wat is de oorspronkelijke reden van bestaan geweest voor jouw organisatie? Waarom is jouw bedrijf opgericht? In hoeverre heeft jouw bedrijf nog steeds bestaansrecht?

Als leider van een organisatie is het van essentieel belang dat je kraakhelder hebt wat de reden van jouw organisatie is. Het maakt mij niet uit wat de specifieke reden is – als er maar een specifieke reden is.

Waarom bestaat jouw bedrijf?

Wat is de reden dat jouw bedrijf bestaat? En weten jouw collega’s en werknemers deze reden ook? Hoe vaak wordt het gecommuniceerd, en hoe helder weten jouw klanten en leveranciers dit ook? Dit is een onderdeel van leiderschap.

Op het moment dat je zelf niet helder kunt benoemen waarom jouw bedrijf bestaat, en hoe dat zich uit in de (vijf-)jaarlijkse doelstellingen, heb je daar een mooi beginpunt. Want waarom zouden mensen anders voor jou, of met jou, werken als het niet volledig duidelijk is wat de organisatie toevoegt aan de markt of maatschappij?

Leiderschap zorgt voor helderheid

Neem de tijd om weer volledig duidelijk te krijgen wat de missie, visie, en Doelen zijn van jouw organisatie. Laat het vervolgens iedereen weten! Zorg ervoor dat je een heart beat creëert, zodat het écht begint te leven in en om jouw organisatie. De gevolgen zullen je verbazen.

Wat is het doel van jouw organisatie? Waarom heeft het bestaansrecht? Wat is de missie? De visie? Gebruik jouw leiderschap.

Zou je graag wat extra inzichten willen in hoe dit proces werkt? Laat het ons dan weten, dan gaan we daar graag met je over in gesprek.

Door: Stephan