Hoe ontwikkelen wij ons zelf?

Bij Vision Forward vinden we het belangrijk dat mensen zich ontwikkelen. Onze slogan is niet voor niets we innovate people. Dat houdt natuurlijk ook in dat we zelf daar het voortouw in nemen – wij ontwikkelen onszelf ook continu. Deze blog is de eerste uit een nieuwe categorie, waarin wij delen wat wij tot ons nemen om onszelf te ontwikkelen.

Wat gaan we precies delen?

Alle boeken, artikelen en podcasts die wij interessant vinden. Precies de zaken die op het Internet rond dwalen, waar wij nut van hebben (gehad) in onze eigen, persoonlijke ontwikkeling delen we met jullie. Alles op het gebied van sales of leiderschap, of puur individuele doelstellingen.

De eerste Vision Forward partner die zijn top 5 nuttige én leuke zaken gaat delen, is Robert.

Welk boek ben je aan het lezen?

“Voor de 3e keer lees nu “Together is Better” van Simon Sinek. Deze man is op een missie: nieuw leiderschap in een wereld vol oude modellen, gedachten en overtuigingen. Ook zijn andere boeken (Start With Why en Leaders Eat Last) zijn een inspiratie voor velen.

Dit kleine boek met inspiraties is door enkelen afgeschilderd als ‘oude wijn in nieuwe zakken” etc. Maar voor mij geld nadrukkelijk: weten is niet gelijk aan begrijpen en doen!

Daarom is het meerdere malen lezen van boeken noodzaak om de inhoud goed te laten beklijven. Vervolgens ga je ermee aan de gang. Ook dan weer meerdere malen!”

Welk artikel heeft een positieve impact gehad op je?

“Ach, dat zijn er zoveel! Ik heb een brede interesse, of het nu gaat over technologie en de ontwikkelingen daarin in de komende 25 jaar. Of het gaat over mensen die hun persoonlijke verhalen delen, zoals bijvoorbeeld “De Helden van het Maxima”.

En natuurlijk alles over het brein, zoals boeken van Ap Dijksterhuis en Margriet Sitskoorn.

Verder lees ik graag de artikelen van Guido Thys en zijn 2Minuten Academy. Hij zorgt voor de dagelijkse portie humor: want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!”

Welke podcast zou je aanraden?

“Wat de afgelopen jaren steeds interessanter is geworden, mede door diverse onderzoeken, is de neuro psychologie en de daarvan afgeleide neuro marketing. Als je de navolgende podcast luistert, dan zul je ook merken dat er veel kaf tussen het koren zit. Er zijn mensen die stellen – vanuit ‘gevoel’ of subjectief ingevulde vragenlijsten met sociaal wenselijke antwoorden – dat zij alles weten over het brein en het nemen van beslissingen. Deze podcast vertelt je de wetenschappelijke achtergronden: feiten die werken.

En natuurlijk is daar een bedrijf omheen opgezet. Leuk om te horen en realiseer je dat je kritisch bent en blijft op de bron van jouw informatie”

Welke app gebruik je veel?

“Dat is alleen de LinkedIn app. Alle andere sociale media vind ik persoonlijk niet interessant. Verder natuurlijk diverse business apps.

Denk daarbij aan MS Office, Smart Doc Scanner (voor het scannen van allerlei documenten. Bijv. tekeningen/diagrammen etc. vanuit gesprekken met klanten of de trainingen).

De app maakt daar direct PDF documenten van, die je weer kunt versturen of in je eigen systeem kunt opslaan voor latere verwerking.

De app ‘Parkline’ gebruik ik natuurlijk ook regelmatig. Handig in die omgevingen waar een parkeergarage is of betaald parkeren langs de straat.”

Welke nieuwsbrief ben je op geabonneerd?

“Ik ben op geen enkele nieuwsbrief geabonneerd. Gewoon, omdat ik graag zelf op zoek ga naar interessante artikelen. Ik merk dat als ik mijn input via abonnementen laat lopen, ik snel verzadigd ben en mij dan toch weer afmeld. 

Dat wetende, is het beter om de regie volledig zelf te houden.

Dit geeft mij ook ruimte om open te staan voor andere input, bijvoorbeeld vanuit deelnemers, klanten en andere relaties. Uiteindelijk verkrijg ik op die manier een grote verscheidenheid aan informatie, die ik nog kan behappen.”

Dit is wat Robert leest, luistert, en tot zich neemt om zichzelf te ontwikkelen.